Logo peperbus.nl


Naar het Rijksmuseum

  Column

Het leuke van schrijven voor de krant vind ik dat je op die manier een kijkje mag nemen in de belevenissen van een ander. De mensen die ik interview zijn ontzettend enthousiast over datgene waar zij mee bezig zijn. Zo kom je onderwerpen, beroepen en bezigheden tegen waar je nooit bij stil hebt gestaan of nog nooit van hebt gehoord. Je wordt elke keer weer verrast.

Deze verrassing is iets wat ik de jongeren die ik begeleid ook gun. Ik hoop altijd dat zij in hun jonge leven de gelegenheid krijgen om in veel verschillende keukens te kijken. Niet alleen beroepsmatig, maar ook op het gebied van hobby's en interesses. Dat de politiek vindt dat iedere scholier naar het Rijksmuseum moet, heeft wat mij betreft een kern van waarheid. Of dat het Rijksmuseum moet zijn laat ik in het midden, maar ik vind wel dat er buiten de deur gekeken moet worden. Wat mij betreft kan dat ook een andersoortig museum zijn, een tijdelijk expositie, een theaterstuk, een laboratorium of een kunstatelier, noem maar op.

Waar het mij om te doen is, is dat een jongere bredere interesses ontwikkeld. Dat hij verder komt dan Minecraft, World of War of GTA. En dat hij niet alleen de sporthal of het sportveld als referentiekader heeft voor 'leuke dingen doen'. Uiteindelijk is het van belang dat een jongere zijn (werk)plekje in de wereld vindt, daar waar hij goed in is en wat hij ook nog eens heel interessant vindt. Als je dan nergens aan bloot gesteld bent geweest, dan weet je logischerwijs ook niet wat er allemaal interessant kan zijn.

Wij zijn er met zijn allen verantwoordelijk voor dat een jongere ook een goed beroepsbeeld kan ontwikkelen. Dat kan ook door maatschappelijke of snuffelstages. Ook al kleven daar soms bezwaren aan, er moet toch meer aangeboden worden dan enkel een magazijn opruimen of bonnetjes uit de schoenendoos sorteren. Want je wilt niet dat dat het beeld is dat 'ie zoiets in een bepaald beroep ook daadwerkelijk de hele dag zal uitvoeren.

Bedrijven en onderwijs moeten samen alternatieven ontwikkelen, ook al zijn ze daartoe niet verplicht. Wil je mensen werven voor bepaalde beroepsgroepen, dan moet het aantrekkelijk gemaakt worden. Een mooi voorbeeld stond 2 weken geleden in deze krant, waarbij leerlingen al jong een bepaald veiligheidscertificaat konden behalen om verder te kunnen komen in de techniek. Zodat ze echt kunnen zien wat de elektricien of bouwvakker doet, zonder alleen maar tegeltjes te hoeven stapelen en kroontjes te hoeven tellen.

Er zijn veel meer initiatieven nodig om straks diverse tekorten aan beroepsbeoefenaars weg te werken. Dat begint dus al bij het aanbieden van wat er daadwerkelijk te koop is. Natuurlijk ben je als verpleegkundige niet alleen aan het wassen en verschonen. Natuurlijk boek je niet alleen bonnetjes in als boekhouder, sta je niet alleen in de file als chauffeur en los je als ict-er niet alleen error-meldingen op. Een eerlijk beeld begint met het bieden van de echte ervaring.

Carine Vos (studiekeuzebegeleider)

Reageer als eerste
Meer berichten