Foto:  Frans Paalman

Structuur

  Column

‘’Ik heb wel weer zin om naar school te gaan’’.
Hè? Deze opmerking hoor ik toch niet zo vaak spontaan van kinderen. Maar hij kwam nu uit de mond van onze jongste zoon en ook verschillende kinderen in mijn praktijk vertelden dat ze uitkeken naar hun eerste schooldag. Na een lange periode thuiszitten en jezelf bezighouden, hebben de meeste kinderen weer zin in een andere daginvulling. Ze zijn vooral op zoek naar nieuwe uitdagingen en naar sociale uitwisseling.
Ouders verzuchten dat ze blij zijn dat de structuur in de week terugkomt. Dat hoor je natuurlijk ook regelmatig in opvoedingsadviezen. ‘’Geef je kind structuur’’.
Maar wat is dat nu eigenlijk en hoe helpt het?

Structuur is een ritme in handelingen en acties

Terugkerende handelingen zorgen voor rust en overzicht. Kinderen weten wat van hen verwacht wordt. Alles bij elkaar geeft structuur overzicht en zorgt het voor een gevoel van betrouwbaarheid. Als de dagelijkse zaken ordelijk verlopen hebben kinderen meer energie over om te groeien en zich te ontwikkelen op andere terreinen. Maar hoe zorg je voor structuur?

Probeer de start van de dag, maaltijden en het bed-ritueel steeds op dezelfde manier en hetzelfde tijdstip vorm te geven.
Gebruik bij jongere kinderen plaatjes of symbolen om te vertellen wat er gaat gebeuren. In je taalgebruik kun je het beste één ding tegelijk benoemen. ‘’Je mag nu een broodje eten’’ en niet ‘’Als je je broodje op hebt, kun je gaan tandenpoetsen en daarna mag je je aankleden’’. Dat zijn te veel handelingen achter elkaar. Wees ook concreet. ‘’Misschien kan je nog tv te kijken’’ is vaag. Zeg dan liever ‘’Als jij je kleren aanhebt en de wijzer van de klok staat nog voor acht uur, dan kun je nog tien minuten tv kijken’’.
Als er problemen zijn (bijvoorbeeld één van de ouders is ziek of jullie hebben een scheiding aangekondigd) dan helpt het kinderen heel erg als de vaste structuur zoveel mogelijk doorgaat. Dus zorg dan dat iemand anders je kind meeneemt naar zwemles of dat papa nog steeds op zaterdag meegaat naar het sportveld. Als er basisveiligheid is ontstaan en kinderen ouder worden kun je de structuur wat meer loslaten. Je zult ook wel moeten, door trainingen of huiswerk is het eenvoudigweg niet altijd meer mogelijk om vaste tijdstippen te hanteren. Beweeg mee en help je kind om eigen grenzen te ontdekken. Waar kunnen ze flexibel zijn en waar moeten ze trouw blijven aan hun eigen behoeften?

Structuur is zeker zinvol maar het moet niet uitmonden in starheid. Zo nu en dan afwijken van het ritme kan verrassend zijn en veel plezier geven. Zo vond mijn 8-jarig klantje het vorige week geweldig dat de sessie eindigde op de schommel in de speeltuin. En zo vinden jouw kinderen het heerlijk als ze op maandag een keertje pannenkoeken mogen eten. En een puber herinnert het zich altijd dat hij midden in de schoolweek met zijn ouders naar dat fantastische concert in de Ziggo Dome mocht. Ik wens je veel succes!

Hilda van der Tuin is kinder- en jongerencoach. 

Meer info: www.jijzwolle.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden