Jorien van Vilsteren van Blauwdruck verstuurde tijdens de lockdown kunstzinnige pakketjes.
Jorien van Vilsteren van Blauwdruck verstuurde tijdens de lockdown kunstzinnige pakketjes. (Foto: Gerlinde Schrijver)

Coron-Art en livestream-concerten

Ondanks de coronacrisis zaten bedrijven en instellingen in de culturele sector in Zwolle ook niet stil. Nu de maatregelen ietwat versoepeld zijn, laten we enkelen aan het woord over hun ervaringen en bijzondere eigen initiatieven.

(door Dennis Dekker)

Zwolle - Het Zwolsch Warenhuis Blauwdruck bijvoorbeeld, zag het halverwege maart stil vallen. De winkel waarin kunst van voornamelijk Zwolse kunstenaars te koop is, is een initiatief van interieurarchitect en architect Jorien van Vilsteren. Ze vertelt: "Ik heb toen gelijk geschakeld naar een nieuw project: Coron-Art." Via Whatsapp kon men bij Jorien een verrassingspakketje kunst bestellen. "Met een aantal kenmerken van de ontvanger heb ik persoonlijk samengestelde pakjes verstuurd. Dat heb ik tot begin juni gedaan." 

Zo heeft Blauwdruck het gat in de omzet opgevangen. "De ontvangers van de pakjes waren reuzeblij." Voor allerlei gelegenheden werd er iets besteld, vertelt ze. Verjaardagen die niet doorgingen, afgeblazen bruiloften, eenzame ouderen, mensen met liefdesverdriet of mensen die zelf corona hadden. "Het was ontzettend leuk om te doen. Daarbij heb ik zo ook een nieuw netwerk gekregen." Inmiddels gaat het qua bezoek weer goed bij Blauwdruck. Er komt weer leven in de brouwerij. "Tot eind september exposeert Collectief Beeldkeuken bij ons." 

Omdat theaters en concertzalen dicht zaten, omdat optredens in feesttenten niet doorgingen, hadden licht- en geluidsbedrijven het ook erg moeilijk. Marco Ruiter van Soundcheck Zwolle organiseerde de afgelopen weken diverse livestream-concerten in zijn loods aan de Voltastraat 7c. "Diverse bands hebben daar al een concert gegeven. Wij deden gratis hun licht en geluid. De concerten zijn gefilmd met diverse camera's en live op YouTube gezet. Ook al heb je als bedrijf en als liveband niet veel te doen, zo creëer je tóch aandacht. De bands hebben prachtig promotiemateriaal en wij laten zien wat we kunnen."

Blauwdruck wordt vermeld in de nieuwe uitgave '111 plekken in Zwolle die je gezien moet hebben’ van schrijvers Friso Schotanus en Sjoerd Litjens. Interessant voor toeristen en voor Zwollenaren. Daarnaast is er een kunstkaart in ontwikkeling, vertelt Jorien van Vilsteren. "Dit is een fysieke kaart waar alle kunstzinnige broedplekken op worden weergegeven. Die moet dit jaar uitkomen. Gemeente Zwolle en Het ZwolleFonds werken hieraan mee. Het is een project van Blauwdruck en Studio Ferweda."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden