Zwolle Hilda van der Tuin over brugklassers. © 2015 Foto Frans Paalman Zwolle
Zwolle Hilda van der Tuin over brugklassers. © 2015 Foto Frans Paalman Zwolle (Foto: FotoPersBuro Frans Paalman)
Columns

Wat kunnen wij in deze periode leren van onze kinderen?

column

Afgelopen week hebben we de knoop doorgehakt. We hebben onze al geboekte vakantie naar een Europese bestemming geannuleerd. Au, dat was pijnlijk. In mijn optimisme (of is het een vorm van naïviteit?) had ik mij nog vastgehouden aan een zorgeloos vakantietripje naar mooie bestemmingen. Voor mij was die reis een soort van stip op de horizon waar ik mij nog even aan kon optrekken. Maar in de realiteit was die vakantie al over negen weken, naar een land dat nu nog volledig in lock-down is. Hoe zorgeloos zou het kunnen worden? Helemaal niet … Onze nabije toekomst is die van de 1,5 meter samenleving en veel onzekerheid. Elke keer daalt de acceptatie daarvan een beetje verder in.

We zagen er tegen op om het onze kinderen te vertellen. Zij hadden mede deze vakantiebestemming uitgezocht en waren enthousiast over de historische steden en mogelijkheden in de omgeving. Hoe zouden zij reageren op wéér iets dat niet door zou gaan?

Tot onze verrassing reageerden ze vrij laconiek. Zij waren er eigenlijk al van uit gegaan dat de vakantie een andere invulling zou krijgen. De jongste zei zelfs troostend tegen mij ‘’Mama, we gaan echt wel weer leuke vakanties vieren hoor, heb maar geduld’’. Wie gaf nu wie het goede voorbeeld? Daar waar wij de afgelopen weken ons best hebben gedaan om positief te blijven, structuur aan te brengen en duidelijke afspraken te maken kregen wij nu een lesje van hén in flexibiliteit en veerkracht.

Ik hoor ook verrassende geluiden van de ouders van kinderen die bij mij komen in mijn coaching praktijk. Uiteraard zijn er ook in die gezinnen spanningen en irritaties, maar vrijwel iedereen geeft aan dat hun kind zich heel goed aanpast. Na de lastige opstartperiode is er een soort van routine ontstaan. Verschillende ouders verzuchten dat ze het stiekem heerlijk vinden, deze rust en aandacht voor elkaar. Ik hoor enthousiaste verhalen over enorme bouwwerken van lego, mooie knutselwerken voor oma of lieve tekeningen voor de zorg. Zo hebben kinderen weer tijd om te spelen en ontdekken ze het belang van inlevingsvermogen. Onze kinderen zorgen elk weekend voor een leuke pubquiz. De oudste heeft een spandoek opgehangen op het balkon om de oudere bewoners van het verzorgingshuis tegenover ons te bemoedigen.

Kinderen zijn, veel meer dan volwassenen, gewend de dag te nemen zoals hij komt. Zij hebben zich in het dagelijkse pre-Corona leven ook grotendeels te voegen naar de plannen van ouders en leerkrachten. Dus voor hen is dat niet nieuw. Wel voor ons. Wij denken ons leven te kunnen plannen en controleren. En dat lukt niet in deze onzekere tijden. Wij hebben te leren om 'mee te varen op de wind van vandaag' en te accepteren dat we niet weten waar die wind ons brengt. Daarin kunnen we zeker iets van ons kroost overnemen.

Ik neem een voorbeeld aan hun vertrouwen, incasseringsvermogen en humor. Met dát in mijn achterhoofd lukt het me steeds beter om te focussen op de dag van vandaag.

Hilda van der Tuin is kinder- en jongerencoach. Wil je meer informatie of persoonlijke begeleiding voor je kind? Kijk dan op www.jijzwolle.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden