Foto:
Columns

Coronaproof

Hoe blijf jij vitaal?

Waar we eerst nog hoopten dat Corona iets heel tijdelijks was, moeten we er nu aan geloven dat het langer duurt en we misschien zelfs een anderhalve metereconomie moeten aanvaarden. Zover is het wat mij betreft nog niet, maar we hebben er nog een tijd mee te dealen, dus hoe ga je er zo goed mogelijk mee om. Hoe coronaproof ben jij?

Zelf geef ik extra aandacht aan het versterken van mijn immuunsysteem. Eind maart volgde ik een webinar bij Niek van Current Leadership. Ik spijkerde mijn kennis bij over immuniteit en leerde nieuwe dingen over de impact van een goede ademhaling. Stress is een grote boosdoener voor je immuunsysteem, terwijl veel mensen juist nu stress hebben door corona. Door ziektes en overlijdens in hun omgeving, het niet zien van ouders, verlies van werk, angst corona te krijgen, het intensieve werken in de zorg, de onderwijsverandering, ineens thuiswerken/zijn met meer mensen, etc.

Met de eerste drie hebben wij helaas ervaring. Niek deelde een simpele, werkende ademhalingsoefening die ik nu regelmatig toepas en mijn stress vermindert. Van een eerdere ijsbad-adem-sessie van hem wist ik al dat koud water zwemmen of douchen helpend is voor je immuunsysteem, dus sinds een week of zes douche ik weer koud af. Even wennen, maar inmiddels vind ik het heerlijk. Daarnaast probeer ik goed op mijn voeding te letten, suikers zijn niet goed voor je immuunsysteem, dus waar ik kan vermijd ik het, al heb ik echt wel tompouces gegeten met Koningsdag en bak ik ‘s weekends soms een taart, maar meestal houd ik het bij gezond en lekker eten.

En ik blijf bewegen. Dat dit goed is werd nog eens bevestigd op Sporza.be, namelijk dat sport je kans op een infectie met 50 procent doet dalen. Dat voordeel begint overigens pas bij 4 tot 6 weken matig-intensief sporten volgens sportarts Ruud van Thienen, dus volhouden is noodzaak. Hij zegt: “Genoeg sporten is één van de meest efficiënte manieren om je immuunsysteem te boosten. Wie sport zal ook betere overlevingskansen hebben, het herstel gaat sneller en mensen kunnen eerder hun activiteiten weer oppakken”. Verder geeft hij aan dat sporten een positief effect heeft op de werking van de hersenen. “Beweging zorgt voor meer plasticiteit van de hersenen, als je een half uur fietst en daarna een boek leest herinner je je daarna 10 tot 20 procent meer van wat je gelezen hebt. En zelfs depressies zijn met sport (beter) te behandelen”.

Kortom, als je fitter bent loopt het leven net even makkelijker ook al heb je dezelfde zorgen. Daarnaast ben ik blij met mijn positieve genen, ik zie het aan mijn ouders die al veel meemaakten, maar altijd goed mee kunnen bewegen en oog hebben voor wat wel goed gaat, heel inspirerend. Coronaproof is echter ook bewust zijn hoe jij nu naar je omgeving kijkt, je werk, je toekomst. Want onze samenleving wordt nooit meer exact hoe het was. Er zijn dingen voorgoed veranderd. Wat betekent dat voor jou en je keuzes? Het houdt veel mensen bezig merk ik in mijn omgeving en aan de loopbaanvragen die ik krijg. Dit corona-tijdperk vraagt om bezinning voor jouw toekomst.

Hoe blijf jij coronaproof?

Met vitale groet,

Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden