Foto:
Columns

Gezonde werkhouding of een Emma?

Met mijn maandelijkse columns inspireer ik mensen graag tot een vitaler leven.

Ik was al geïnspireerd door onderstaand onderzoek over hoe we allemaal slecht uitziende en ongezonde Emma's worden als we niet oppassen, maar onlangs viel het samen met mijn eigen ervaring. Ik had al een paar maanden last van een overbelaste bilspier/hamstring. Heel vervelend als je graag sport. Nadat fysio onvoldoende hielp kwam ik bij de osteopaat terecht. Mijn bekken was uit balans, dat is teruggezet. Dat vraagt om een reset van je lijf, mijn rug is bijvoorbeeld nu nog wat stijver, maar dat komt goed. Mijn oorspronkelijke klachten zijn weg en dat is heerlijk.

Maar zowel fysio en osteopaat maakten me ook weer heel bewust van hoeveel wij eigenlijk zitten in ons huidige leven en hoe slecht dat is voor je lijf, zeker als je ouder wordt. Het zorgt onder andere voor luie bil- en bekkenbodemspieren, het is belastend voor je (nek- en schouder) gewrichten en je tussenwervels. Ook krijgen je ingewanden te weinig ruimte, met mogelijke darmproblematiek als gevolg of zelfs kanker.

Voor ons nieuwe huis kochten we afgelopen najaar een verstelbaar bureau, maar van er achter staan was het nog niet gekomen. Nadat we een groot los beeldscherm kochten waar we onze beider laptops aan kunnen koppelen, was de stap snel gezet. Ik vind het, hoewel ik van nature geen staander ben, tot mijn grote verrassing heel goed werken. Ik merk dat ik, door te staan achter mijn bureau, een veel actievere werkhouding heb, ik ben wakkerder en doe meer in kortere tijd. Kortom ik ben om.

Wat extra helpt is het Gymba plateau voor mijn voeten waardoor ik ook nog eens mijn core spieren train, want een beetje hangen aan je bureau heeft natuurlijk niet zoveel zin. Volgens onderzoeker William Higham hebben we een wake-up call nodig als het om een gezonde werkhouding gaat. Hij onderzocht met een internationaal team onze slechte werkhouding en liet op basis daarvan pop Emma ontwerpen die weergeeft hoe we er uit zien als we niets doen aan die werkhouding. En dat is werkelijk shocking; met een bochel, uitpuilende buik, gezwollen ledematen, asgrauwe huid, rode ogen en eczeem. Dit alles ontstaat niet alleen door te lang zitten, maar ook door verkeerd zitten.

Op je werkplek heb je misschien wel een ergonomisch bureau, maar wie weet hang je op je thuiswerkdag wel met je laptop op de bank. En beeldscherm kijken doen we, behalve voor werk of studie, de hele dag door. Omdat we altijd bereikbaar zijn en door het veelvuldig gebruik van onze telefoon continu aan staan. Dit alles zorgt voor stress en slapeloosheid aan onze binnenkant, wat zich aan de buitenkant o.a. uit door eczeem, asgrauwe huid, rode ogen en onbalans.

Ik ben me door fysio, osteopaat en dit onderzoek nog bewuster geworden van mijn houding evenals de noodzaak van meer pauzes, staan, lopen, bewegen en minder beeldscherm. Ik merk dat behalve het sta-bureau ook pilates heel goed is voor mijn lijf en geest. Nu alleen nog wat vaker pauzes inlassen en de beeldschermtijd verminderen.

Wat zijn jouw acties om geen Emma te worden?

Met vitale groet,
Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

Joop de Haan
Meer berichten