Martijn Bakker maakt nieuwe dingen van oude apparaten zoals klokken en strijkijzers.
Martijn Bakker maakt nieuwe dingen van oude apparaten zoals klokken en strijkijzers. (Foto Frans Paalman Zwolle)

Martijn Bakker laat jongeren zich verwonderen over oude machines

"Ik wil verwondering en creativiteit stimuleren," zegt Martijn Bakker over de lessen die hij geeft op basisschool de Wilgenburg in de Aa-landen. De lessen zijn door De Stadkamer georganiseerd en worden gehouden op twaalf scholen in Zwolle. Ze maken deel uit van een pilot over cultuur- en techniekeducatie nog tot 10 december duurt.

(door Johan Boomsma)

Aa-landen - "Het doel is om de leerlingen kennis te laten maken met techniek, maar niet alleen techniek, ook om ze te laten verwonderen over wat je er allemaal mee kunt doen," vertelt Bakker. Door bijvoorbeeld een oude stereospeler mee te nemen naar de klas laat hij de kinderen zien hoe de techniek is geëvolueerd, vaak weten ze niet meer waarvoor zo'n apparaat werd gebruikt. "Wat zit er achter deze wereld van technologie die voor ons allemaal zo vanzelfsprekend is."

Voor zijn lessen neem hij ook oude apparaten mee, de leerlingen krijgen van hem de vrijheid om er iets nieuws van te maken. "Het gaat volgens het 'upcycling'-principe dus meerwaarde leveren met oude machines." Door deze methode ontstaan uit machines die niet meer werken compleet nieuwe dingen. Zo heeft hijzelf een oude klok tot lamp omgevormd; "Het is puur de verbeelding die doorslaggevend is."

De apparaten krijgt hij via de kringloop en de diverse repaircafés, "Het gaat om dan dingen die niet meer te repareren zijn." Tijdens zijn lessen vraagt Bakker de leerlingen om goed te kijken. "Ik wil dat hun hoofden gaan werken, wat zit er in zo'n apparaat en wat is er nodig geweest om het te laten werken. Wat kun je er weer van maken als je het uit elkaar hebt gehaald? Creativiteit is belangrijker dan precies te weten hoe iets werkt."

Bakker wil de apparaten die zijn afgeschreven herwaarderen, hij hoopt dat hij de leerlingen leert om buiten de gebaande paden te kijken. "Het is juist belangrijk om ook op een andere manier tegen de dingen aan te kijken, anders denken we uiteindelijk allemaal hetzelfde."

Hij noemt verwondering de basis voor zijn lessen, hij stuurt niet ergens op aan. "Zo van dit moet je maken of dat. Ik wil vooral de verbeelding aan het werk zetten. Het is te simpel wanneer iets gewoon werkt." Volgens Bakker is het mooi om aan oude apparaten een andere waarde te geven. "Om ze alleen maar te gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt is niet zo boeiend. Ik wil juist de kinderen inspireren om er iets nieuws mee te doen."

Hij ziet nog wel een missie in het vergroten van de aandacht voor techniek op basisscholen. "Voor veel docenten is het nog best wel een ver van hun bed show, omdat ze niet precies de uitkomst van zo'n les weten. Maar dat weet ik zelf ook niet en ik wil wel een bijdrage leveren om dat spanningsveld op te heffen. Doordat je met verschillende groepen werkt is het heel inspirerend."

stadkamer.nl/cultuureducatie/

Johan Boomsma
Meer berichten