Remco Aagtjes van Politie regio Oost Nederland zit in het team dat chatbot Wout heeft ontwikkeld.
Remco Aagtjes van Politie regio Oost Nederland zit in het team dat chatbot Wout heeft ontwikkeld. (Foto: Frans Paalman )

Chatbot Wout is dag en nacht paraat

Zwolle - Politie regio Oost Nederland heeft tot eind november chatbot Wout 'in dienst'. Wout is een virtuele agent, waarmee Zwollenaren kunnen chatten om geluidsoverlast te melden. "Er groeit een generatie op die alles kan met de telefoon", legt Remco Aagtjes van Politie regio Oost Nederland uit. "Er is behoefte aan meer direct contact. Zo kunnen mensen op ieder moment van de dag hun verhaal kwijt. Daarmee willen we onze dienstverlening vergroten."

(door Johan Boomsma)

Aagtjes zit in het team dat de chatbot Wout voor de politie heeft ontwikkeld. "Het gaat om een proef tot eind november," verduidelijkt Aagtjes. Moesten mensen dan niet lachen om de naam Wout? "90 procent van de reacties op de naam is positief, bovendien wordt meteen duidelijk dat het gaat om de politie."

"We willen aansluiten bij wat de maatschappij wil, er is behoefte aan directe wederkerigheid." Nu krijgen burgers via Wout nog geen terugkoppeling over hun melding, dit wordt nog gedaan door de agenten. Verder is Wout uitgerust met kunstmatige intelligentie.

"Wout heeft geleerd om te kijken en om te categoriseren. Is er bij geluidsoverlast sprake is van overlast waar de politie iets mee kan, of is de gemeente beter toegerust? Aan de hand van de antwoorden op de vragen die hij stelt kan Wout dit onderscheid maken. De bot is zo getraind om te kijken wat de oorzaak is van de overlast." legt Aagtjes uit.

Op deze manier kan de urgentie van een melding worden bepaald. "Om uit de antwoorden te destilleren wat het is, welke kant het uit gaat of er een collega direct naar toe moet of dat het nog even kan wachten."Naast geluidsoverlast kunnen burgers ook meldingen doen via Wout over gijzelsoftware. "Zonder Wout was het merendeel van deze meldingen niet bij ons terechtgekomen. Dankzij de virtuele agent krijgen we nu een beter beeld van hoe vaak deze vorm van cybercrime zich voordoet." zegt Aagtjes.

In december moet de verdere toekomst van Wout duidelijk worden. "Er komt dan een evaluatie; wat vinden wij en wat vinden de burgers ervan. Als er aan beide kanten tevredenheid bestaat dan wordt Wout verder ontwikkelt."

Met de ontwikkeling van Wout is in 2018 begonnen. De eerste proef was in Hengelo tijdens de jaarwisseling. "Wout is toen vijf dagen live geweest. Gedurende die tijd steeg het aantal meldingen van vuurwerkoverlast, waardoor is besloten om Wout 2.0 te ontwikkelen. Dat je alleen geluidsoverlast kunt melden is een bewuste keuze, het is een experiment dus je wilt niet dat er iets misgaat."

De wijkagenten die met Wout werken zijn ook enthousiast en helpen mee om de bekendheid van de virtuele agent te vergroten. Uiteindelijk moet je er ook foto's mee kunnen sturen of een livestream starten. Wout gaat niet de andere kanalen vervangen waarmee burgers meldingen kunnen doen. "Het is een extra dienstverleningskanaal," benadrukt Aagtjes. "Je kunt ook altijd nog bellen of langskomen bij het bureau."

Johan Boomsma
Meer berichten