Foto: Joop de Haan
Column

Trots op bedrijven

Bedrijven zijn van groot belang voor een stad. Zij zorgen voor banen, inkomen en reuring. Tevens zorgen ze er voor dat er weer andere, dienstverlenende bedrijven nodig zijn om hun functioneren mogelijk te maken en hun bestaan te veraangenamen. Zwolle telt er gelukkig vele. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Denk maar aan het (vracht)verkeer, veelal saaie bebouwing en de vervuiling. De onvermijdelijke keerzijde van de gulden medaille.

De meeste bedrijven zijn voor de Zwollenaar onzichtbaar. Wat heb je als Blauwvinger ook op de diverse industrieterreinen te zoeken? En als je er dan toch bent voor IKEA of bouwmarkt zie je aan de buitenkant weinig of niets van wat zich aan de binnenzijde van al deze panden afspeelt. Voor de vele kantoorlocaties geldt precies hetzelfde.

Jammer, want zo blijft er veel moois verborgen. Wie kent het bedrijf TME in Westenholte? Verscholen aan de Trawlerweg blijkt een bedrijf te zijn gevestigd waar de Interceptor is ontworpen. U weet wel, het schip dat op initiatief van Boyan Slat meedoet aan de Ocean Clean Up, of beter gezegd de clean up van de duizend zwaarst vervuilde rivieren. Op zonne-energie kan het schip 50.000 kilo plastic afval weghalen. Weliswaar is TME onderdeel van de internationale Tollenaar Industries Holding, is het schip gebouwd in Kampen en getest in Hedel (Gld.), er is toch reden om trots te zijn op het feit dat zo'n bedrijf in Zwolle is gevestigd.

Maar het zijn slechts weinig bedrijven die incidenteel (zoals TME) of voortdurend in de spotlight staan. Anders gezegd, er zijn maar weinig Librije's, Wehkampen en Scania's. Het meeste blijft verborgen en daar zou gezien het belang voor onze lokale en regionale economie toch eens iets aan gedaan moeten worden. Het is bovendien toch interessant om te weten wat er zo dicht bij ons geproduceerd en verzorgd wordt?

Zo is aan de Dokter van Deenweg sinds kort het IT en Online Marketing bedrijf Impres gevestigd. Onbekend voor de meeste Zwollenaren. Maar niet voor mij. Ik ken de ondernemer Spencer Roozenboom al sinds zijn start in 2002. Met een startkapitaal van 250 gulden en zijn moeder als adviseur mocht ik hem vanuit de KvK een beetje begeleiden. Heel jong, maar enthousiast en met een uitgesproken idee over wat hij wilde gaan doen ging hij van start. Hij snapte snel dat je eerst iets moet geven voordat je ook wat kunt nemen. Hij doorzag het nut van het opbouwen én onderhouden van een groot netwerk. Werd netwerker van het jaar in Zwolle e.o.

In tijden dat Google in Nederland nog niet actief was ontwikkelde hij als eerste een eigen Content management Systeem en werd marktleider in de grotere Zwolse regio. Nu zeventien jaar later, in een nieuw pand met 30 medewerkers, worden nog steeds volgens de basis filosofie, maar nu 3.0 online strategieën voor bedrijven uitgezet.

Spencer is er trots op dit in Zwolle te mogen doen. Zwolle mag er trots op zijn bedrijven als Impres te huisvesten. En Zwollenaren zouden van TME, Impres en vele andere meer moeten weten. Wordt het niet eens tijd voor een mooi boek met al hetgeen Zwolse bedrijven te bieden hebben?

Frits Smit

Joop de Haan
Meer berichten