Zwolle Hilda van der Tuin over brugklassers. © 2015 Foto Frans Paalman Zwolle
Zwolle Hilda van der Tuin over brugklassers. © 2015 Foto Frans Paalman Zwolle (Foto: FotoPersBuro Frans Paalman)
Column

Leren leren

Onze jongste is gestart in de brugklas. De afgelopen weken moest hij zijn eerste toetsen maken. Dat is natuurlijk best spannend, maar hij had zich goed voorbereid. Het eerste cijfer was wat teleurstellend maar gelukkig volgden daarna twee goede cijfers. Vorige week kwam hij opgewonden thuis. ''Iemand uit de klas zegt dat de cijfers van de eerste periode niet meetellen. Klopt dat?''. Ik antwoordde bevestigend. Deze school wil leerlingen de tijd geven om te wennen aan het voortgezet onderwijs. Er is natuurlijk heel veel veranderd ten opzichte van de basisschool en daarom worden de cijfers van de eerste maanden niet meegewogen. Ik vind het heel positief dat leerlingen zo de tijd krijgen om te wennen aan een nieuw schoolsysteem en een andere manier van beoordeling.

Die ruimte om te wennen aan iets nieuws is niet de standaard in onze maatschappij. In het algemeen worden er hoge eisen gesteld aan onze kinderen. Kleuters worden al getest en ontwikkelingslijnen en cijfers staan centraal. Dit levert regelmatig stress op bij kinderen. Ik kom in mijn werk vrij vaak jongeren tegen die zo aan het strugglen zijn om te voldoen aan deze verwachtingen dat ze richting een burn-out gaan. Dit is zorgelijk.

Leren is moeilijk. Er komen heel wat vaardigheden bij kijken Maar leren kan je leren! Kinderen hebben wel tijd nodig om zich te ontwikkelen. Executieve functies, dat is de term die je tegenwoordig overal tegenkomt. Begrijp me goed, deze geven een hele mooie analyse van wat een kind allemaal moet beheersen om op een goede manier stof te verwerken. Maar we hebben het dan over minstens elf (!) categorieën van vaardigheden. Een paar voorbeelden zijn timemanagement, doelen stellen of de organisatie van schoolspulletjes. Als jouw kind tegenvallende leerprestaties heeft kan het heel erg helpen als je samen kunt achterhalen wáar precies het probleem zit. Dit vaststellen is één ding, maar je kind over de drempel heen helpen is de volgende. Je zoon of dochter heeft echt jouw ondersteuning nodig om te leren om 's avonds al de tas in te pakken of een planning te maken voor een toetsperiode. Het boek ''Slim maar…'' van Peg Dawson biedt praktische tips en overzichten die je kunt gebruiken bij het aanleren van die vaardigheden.

Wees niet boos als je kind toch met slechte resultaten thuis komt. Eigenlijk is dit juist een mooi leermoment. De ''leerkuil'' (bedacht door het Talentenlab) laat zien wat er dan eigenlijk gebeurt. Een kind heeft pas een échte leerervaring als het niet opgeeft maar nieuwe vaardigheden moet gebruiken om door het moeilijke stuk heen te gaan. In de leerkuil wordt dit weergegeven als het steen-voor-steen afbrokkelen van een muurtje waar je tegenaan bent gebotst. Daarvoor heb je, jawel, executieve functies nodig. Je kind de tijd geven om dit in te zien en te ervaren is belangrijk. Want iedereen kan nieuwe dingen leren, mits op eigen tempo en op eigen niveau!

Hilda van der Tuin is kinder- en jongerencoach. Wil je meer informatie of persoonlijke begeleiding voor je kind? Kijk dan op

www.jijzwolle.nl

Joop de Haan
Meer berichten