Henk Snel bij het beeld van engel Michael.
Henk Snel bij het beeld van engel Michael. (Foto Frans Paalman Zwolle)

Van Engel naar Engelse Werk

Zwolle - Tijdens het Brugbusfestival in februari, zat stedenbouwkundige Henk Snel van de gemeente Zwolle in een bus. Hij vertelde aan bezoekers over het Engelenpad. Het Engelenpad verbindt de binnenstad met de Spoorzone. In dit grote gebied van 100 hectare worden een paar duizend woningen gebouwd en krijgen innovatie en nieuwe technieken de ruimte. Belangstellenden kunnen zich al in de bus opgeven om de route te lopen. Dit deden ze in mei. Maar wat Snel betreft wordt het en vaste route van de binnenstad naar de IJssel.

(door Johan Boomsma)

Hoe is het idee ontstaan?

"Het is ontstaan vanuit de gebiedsontwikkeling in de Spoorzone en het Hanzeland. Het gaat er om dat het gebied een nieuwe lading krijgt, het is nu nog een eiland in de stad. Je komt er heel moeilijk, want het wordt ingesloten door spoorlijnen en de IJselallee. De Spoorzone maakt daardoor niet echt onderdeel uit van de stad, het ligt er een beetje naast. Veel mensen kennen het gebied niet en dat is niet zo gek want om veel van die eigendommen van de NS staat een hek heen, je kunt er helemaal niet opkomen. De Spoorzone en Hanzeland gaan nu hun tweede jeugd in, zodat het ook echt tot leven komt. Het zou toch fantastisch zijn dat er ook een link wordt gemaakt van de binnenstad naar de IJssel. Zo zorg je er voor dat de binnenstad en de Spoorzone samen het het Centrumgebied van Zwolle wordt. Als je de stad bekijkt dan zijn er altijd drukke straten van die van oost naar west lopen. Er zitten dus flink wat barrières tussen. Ik dacht we moeten de stad kantelen en in plaats van de oost-west richting, de noord-zuid richting belangrijker maken. Maar dan voor de voetgangers en de fietsers."

Vanwaar de naam Engelenpad?

"Je loopt van de Engel op de Grote Markt naar het Engelse Werk, dat is de Engelenroute! Ik zocht een naam die een beetje prikkelt en nieuwsgierig maakt. Dat de mensen zich afvragen Engelenpad, wat zou dat nu zijn? En dat ze dan door het Engelenpad het gebied leren kennen. Daarom zijn we de wandeling gaan doen, om het met elkaar te ontdekken. Waar loop je zo allemaal tegenaan? Hoe zou zou het eruit kunnen gaan zien en wat voor activiteiten zouden zich daar kunnen gaan ontplooien? De spoorzone is voor velen nog onbekend terrein, en dat het door zo'n wandelroute wordt ontdekt vindt ik leuk."

Wat voor activiteiten kunnen er dan komen?

"Er waren veel ideeën over wat je met kunst en cultuur kunt doen in de oude loodsen, maar ook horeca. Er moeten vanzelfsprekende activiteiten komen die mensen aantrekken en ook de studenten. Dat ze gebruik gaan maken van de route. En de bewoners van de binnenstad denken, ik ga even naar de IJssel, en dat ze dan om daar te komen gebruik maken van het Engelenpad. De route moet herkenbaar worden. Het zou mooi dat wat we zo waarderen aan de binnenstad ook langs het Engelenpad gaat ontstaan. Iedereen vindt het fijn als je die plekken met elkaar verbind, waardoor het Hanzeland en de Spoorzone ook echt onderdeel worden van de stad."

 

Waar gaat het Engelenpad langs?

"Via het beeld van de Engel op de Grote Markt door de binnenstad naar het station. Is een nieuwe brug over de gracht, in het verlengde van de Stationsweg een idee? Bij het station kun je dan via een nieuwe verbinding het spoor oversteken, de Passarelle, met brede trappen voor voetgangers en fietsers en veel groen. Dan kom je uit bij de oude hallen van de NS. Ik ben wel een keer in die hallen geweest en als je daar in staat, dat is heel indrukwekkend, het zijn echt spoorkathedralen. Stel je voor dat daar allemaal culturele activiteiten zijn samen met allerlei technologische bedrijven. Vervolgens kom je via het Hanzeplein met een loopbrug over de IJsselallee bij Windesheim. Ik heb ook gewerkt aan de ontwikkeling van het Katwolderplein, dat begon echt goed te lopen toen we besloten om de Rodetorenbrug aan te leggen. Het was een enorme beslissing, nu kun je de stad niet meer voorstellen zonder de Rodetorenbrug. Mijn droom is dat het Engelenpad dit ook gaat doen, wat mij betreft vergeten ze de naam over een paar jaar. Maar dat het uiteindelijk wel wordt opgenomen in het stadsleven van veel mensen."

Hoe komt de Spoorzone er uiteindelijk uit te zien?

"De bedoeling is om er voor te zorgen dat het een interessant stadscentrum wordt. Niet een centrum zoals de binnenstad, maar een innovatiedistrict waar scholen samen met ondernemers en bedrijven, een soort werk en leeromgeving maken. Perron 038 is zo'n eerste initiatief, gevestigd in een perronhal van de NS. 2 Bedrijven uit Harderwijk en Kampen werken daar samen met onder andere Windesheim Deltion en TU Twente.

Wanneer over twee jaar de Passarelle er ligt, dan is dat een belangrijke schakel in het Engelenpad dat klaar is. Ik kan me voorstellen dat we dan ook weer iets bedenken en de mensen vragen die in mei ook mee hebben gelopen. Door continue feedback te vragen van mensen uit de stad, is het wel of niet geslaagd. Zwolle wordt stedelijker maar ook groener en beter bereikbaar met minder asfalt. Er komen hogere gebouwen maar met een menselijk maat. We gaan meer natuur inclusief bouwen, waardoor de steden onderdeel worden van de ecologische hoofdstructuur. De 21ste eeuw is de eeuw van de stad."

Johan Boomsma
Meer berichten