Foto: Joop de Haan
Column

Lekken

Soms lijkt Nederland wel een vergiet. De Miljoenennota ligt al op straat als de drukinkt nog nat is. De politie heeft de boef nog niet in de boeien geslagen of over de arrestatie is al in de wakkere krant te lezen. Ook uit Brussel wil nog wel eens wat informatie weglekken. Via de NOS konden we onlangs vernemen dat de Europese Commissie akkoord is met een nieuwe verkeersverdelingsregeling, die ervoor gaat zorgen dat Lelystad Airport gebruikt kan gaan worden voor autonome luchtvaartgroei. Anders gezegd, de vluchten hoeven niet langer verplaatst te worden vanaf Schiphol.

Minister Cora in de wolken. Geen maatschappij wil immers vrijwillig zijn rechten op Schiphol opgeven en tja, Lelystad moet toch gevuld. Op deze manier komen er dus gewoon 25.000 vluchten bij. Alle vlaggen in Zwolle, Friesland en op de Veluwe halfstok. Zeker toen we vernamen dat er al vast een paar dozijn luchtverkeersleiders en brandweerlieden zijn aangesteld op de luchthaven in de polder. Officieel om te gaan 'droogoefenen', officieus een staaltje Cora strategie om de weg terug steeds moeilijker te maken.

Maar misschien juicht Cora toch te vroeg. Coalitiepartijen D66, CU en ook de twijfelkonten van het CDA wensen geen autonome groei op Lelystad. Hiertoe hebben ze eind vorig jaar een motie ondertekend. De recente discussie over de noodzakelijke stikstofreductie zal een extra argument zijn om aan deze motie vast te houden. Ook de stevige oppositie van partijgenoten uit Overijssel, Gelderland en Friesland tegen het laagvliegen zal helpen. De kans dat D66, CU en CDA een stokje gaan steken voor de opening van Lelystad Airport in de gewijzigde vorm lijkt dus zeker niet ondenkbeeldig.

Na een vierde keer uitstel komt dan wellicht ook afstel in beeld. Het is maar goed dat regeren soms een kwestie van vooruitschuiven is. In dit geval tot in ieder geval na de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. Tegen die tijd zal wel duidelijk geworden zijn dat de herindeling van het luchtruim geen oplossing biedt voor het laagvliegen. Ook de veestapel zal dan nog niet gehalveerd zijn, zodat er nog altijd behoefte is aan stikstof reducerende maatregelen. De opening van een nieuwe luchthaven draagt daaraan natuurlijk niet bij.

Krijgt onze Prinses Irene, ooit cynisch weggezet als bomenknuffelaar, toch nog gelijk. Zij waarschuwde eind vorige eeuw al voor een milieucatastrofe. Wij dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen. Inmiddels weten we, op Trump, Baudet en Cora na, wel beter. Wel laat, maar volgens de prinses nog niet te laat.

Onze aarde is nog te redden, maar dan moeten we wel stappen maken naar een nieuw evenwicht. Laat het uitstel en afstel van Lelystad Airport daarin een stapje zijn. Net als het recente nieuws dat de KLM niet langer wil vliegen op Brussel en reisorganisatie TUI haar vluchten op Parijs gaat inruilen voor de trein. Of het zojuist gelekte bericht dat Cora de nieuwe directeur wordt van Natuurmonumenten hierin ook past is onduidelijk. Maar waarschijnlijk gaat het hier (helaas) om fake news.

Frits Smit

Joop de Haan
Meer berichten