De cast van het theaterstuk Hemelse Vreugde mer rechts vooraan Marlies Hoving.
De cast van het theaterstuk Hemelse Vreugde mer rechts vooraan Marlies Hoving. (Foto: castfoto)

'Hemelse Vreugde' met theater en orkest

Zwolle - Klassieke muziek en modern theater. Een ongewone combinatie zou je denken, maar toch gaan Podiumkans Theater en het Hanze Orkest de uitdaging aan. In het theaterstuk Hemelse Vreugde wordt de vierde symfonie van Mahlers inspiratie gebruikt. "Het is een bijzondere man met een bewogen leven. Daar is genoeg over te vertellen", zegt Marlies Hovinga van Theater Podiumkans. De voorstelling is zaterdag 25 mei om 20.00 uur te zien in Theater de Spiegel.

(door Koen Lipman)

"We zijn bij elkaar gekomen in het kader van het mix&match fonds. Hierin kunnen twee stichtingen samen iets moois maken die misschien normaal een ongewone combi zou zijn. Een theatervoorstelling met een symfonieorkest, dat zie je niet snel. Maar waar moet het dan over gaan?", legt Marlies uit.

Vrij snel kwam het idee van de vierde symfonie van Mahler. "Deze gaat over de Hemelse Vreugde, wat een abstract begrip is. Het is een gevoel. Mahler was veel bezig met de dood en wat hierna kwam. De Hemelse Vreugde is niet te omschrijven, het is voor iedereen anders."

"Wat wij creëren is een fictief stuk. Al improviserend zijn we te werk gegaan, zo zijn de scenes ontstaan. We wilden het brengen naar de tijd van nu en daarom vonden we de combi van modern theater met klassieke muziek heel bijzonder."

"Soms ben je wel bang dat door de titel mensen denken dat het een heel gelovig stuk is, maar dat is het niet. Juist door de combinatie met modern theater wordt het heel herkenbaar voor bezoekers. Je combineert twee dingen die de muziek beeldender maakt."

"Je probeert mensen aan te spreken die van modern theater houden, maar toch iets anders willen zien, en andersom. We geven door middel van het theater de klassieke muziek een visueel gezicht. De muziek wordt hierdoor levendiger en pakt mensen nog meer. We zetten echt iets unieke neer en dat moet door iedereen worden gezien."

"We willen het klassieke stuk van Mahler naar de moderne tijd halen. Thema's die in zijn tijd speelden zoals haat, vrouwenemancipatie of huiselijke ruzies zijn thema's die nu ook spelen, maar dan uitgebeeld in theater."

"Omdat je de vierde symfonie wilt samenvoegen met de moderne tijd van nu ga je je qua doelgroep ook verbreden. Niet alleen de mensen die klassieke muziek mooi vinden komen, maar ook mensen die van modern theater houden. De combinatie maakt het stuk uniek. En daarnaast: we spelen het maar één keer!"

"Er is geen duidelijke boodschap in het stuk. Het eindigt wel met een climax, maar het is niet het definitieve einde. Wij weten de oplossing ook niet. Het grootste doel voor ons als acteur en muzikant is dat je emotie over wilt brengen en élke bezoeker op het puntje van hun stoel wil laten zitten. We nemen het publiek mee in een rollercoaster van muziek en theater."

www.hemelsevreugde.com

Koen Lipman
Meer berichten