Foto:

Lelystad Airport groter?

Ook in Zwolle krijgen we te maken met de gevolgen van de op handen zijnde uitbreiding van Lelystad Airport. De wijken Berkum, Aa-landen en Stadshagen zullen na de opening van het vliegveld voor vakantievluchten veel meer vliegtuigen langs zien, maar ook horen, komen. Hier is inmiddels al veel over gezegd en geschreven. Realiseren we ons wel, dat als de laagvliegroutes van tafel zouden zijn, we in Zwolle weliswaar minder problemen krijgen, maar dat daardoor de problemen in de buurt van Lelystad Airport en Schiphol verergeren? De overlast zal in Zwolle minder zijn maar verergert elders.

Als we nu eens en masse niet meer met het vliegtuig zouden gaan, dan zou er misschien helemaal geen uitbreiding van het vliegveld nodig zijn, minder geluidsoverlast door landende en vertrekkende vliegtuigen. En last but not least minder milieuschade. Dit beweren zal voor veel mensen misschien wel het spreekwoordelijke vloeken in de kerk zijn. Toch zou ik in deze column graag voor minder vliegen willen pleiten.

Waarom is vliegen eigenlijk zo aantrekkelijk? Die vraag is makkelijk te beantwoorden. Vliegen is goedkoop en je bent snel op je bestemming. Vliegen kan zo goedkoop zijn omdat er op kerosine als enige van alle brandstoffen geen btw en accijns geheven wordt. Na de Tweede Wereldoorlog werd besloten om het vliegverkeer op deze manier te bevorderen. Het zou 'naties tot elkaar brengen' en de 'vrede bevorderen'. Destijds een nobel streven. Men had toen niet kunnen voorzien dat jaren later het vliegtuig ook massaal gebruikt zou worden voor spotgoedkope vakantievluchten. Inmiddels kunnen we stellen dat het vliegverkeer de grootste gesubsidieerde bron van milieuvervuiling is.

Eigenlijk gek dat we van alles doen voor een beter milieu, maar wel gewoon blijven vliegen. We eten geen vlees meer, kopen geen plastic tasjes meer, scheiden al ons afval minutieus en eten biologisch. Vervolgens stappen we in het vliegtuig voor een stedentripje naar Barcelona. Hiermee doen we in één keer ons hele huis verlichten met ledlampen gedurende vijf en een half jaar teniet. Een retourtje New York is net zo schadelijk als het eten van duizend Big Macs. Voor een retourtje Bali zou je 35.000 bomen moeten planten om de schadelijke gevolgen van je reis teniet te doen. Een onhaalbare kaart.

Vliegtuigen zorgen niet alleen voor CO2 uitstoot. Ze brengen ook stikstofoxiden en waterdamp in de lucht. Hierdoor is het effect van het vliegverkeer op de opwarming van de aarde misschien wel twee keer zo groot dan door CO2 uitstoot alleen. Door het vliegverkeer worden de klimaatdoelen van Parijs niet gehaald. Een milieubewuste reiziger neemt de trein; zeker voor relatief korte vluchten binnen Europa. Een treinreis is zeven tot elf keer minder vervuilend dan een vergelijkbare vliegreis. Zeker als de trein op groene stroom rijdt. Voor plezierreisjes zijn een heleboel alternatieven te bedenken. Is het een idee dat we zelf onze verantwoordelijkheid nemen en het vliegtuig laten staan?

Loes la Faille (Milieuraad Zwolle)

Reageren? Info@milieuraadzwolle.nl

Joop de Haan
Meer berichten