Minister Arie Slob en staatssecretaris Paul Blokhuis bezochten THINK op school in het Meander College.
Minister Arie Slob en staatssecretaris Paul Blokhuis bezochten THINK op school in het Meander College. (Foto: Alexander Schippers)

Haagse belangstelling voor Zwols lesprogramma

Zwolle - "Goed bezig, zeg!" Met deze woorden gaf staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) leerlingen en docenten van het Meander College in Zwolle een dikke pluim voor het programma 'Think op School'. Think, gericht op sociaal-emotionele weerbaarheid van leerlingen, is vanuit het schoolmaatschappelijk werk van De Kern ontwikkeld en werd maandagochtend 1 april vereerd met een bezoek van minister Arie Slob (Onderwijs), staatssecretaris Blokhuis en de Zwolse wethouder Onderwijs en Jeugd, Michiel van Willigen.

De beide bewindslieden van het kabinet-Rutte staken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. Tijdens een voorbeeld-les bespraken leerlingen samen met hun mentor een vechtpartij op school.

Daaruit bleek dat leerlingen door 'Think' meer grip krijgen op gevoelens als angst en boosheid. Door in zulke situaties niet alleen op je eerste reacties af te gaan, er open over te kunnen spreken en bewuster mee om te gaan, leer je elkaar beter kennen. Relaties worden hechter en je voelt dat anderen achter je staan.

Blokhuis had meegemaakt dat kinderen van zieke ouders altijd de boodschappen moeten doen, daardoor niet buiten konden spelen en kritiek kregen. "Door een programma als Think kunnen andere kinderen te weten komen hoe het zit", zei Blokhuis. "Dat leer je niet bij wiskunde of biologie". Een brugklasleerling viel de staatssecretaris bij: "Doordat ik beter heb geleerd nee te zeggen, kom ik nu meer aan leren toe."

De beide bewindslieden gaven aan dat het Zwolse programma prima past in het landelijke beleid voor De Gezonde School, wat zich ook richt op het welbevinden van leerlingen en het algeheel leerklimaat op school. Onderwijswethouder Van Willigen toonde zich even enthousiast. Waar voorheen een los en versnipperd aanbod bestond voor sociaal-emotionele leerprogramma's, brengt Think structuur en helpt leerlingen beter met verschillen, tegenslagen of uitdagingen om te gaan.

Joop de Haan
Meer berichten