Foto:
Column

Hoe blijf jij vitaal?

Met mijn maandelijkse columns inspireer ik mensen graag tot een vitaler leven. In december ging het over bezinning. Het thema veranderen van deze maand sluit daar mooi op aan.

Door een bezinningsperiode als de decembermaand volgen vaak nieuwe keuzes. Mensen willen in het nieuwe jaar vaak (delen van) hun leven anders inrichten. Meer sporten, afvallen, meer balans werk-privé, een nieuwe baan vinden, meer rust of tijd voor familie en vrienden, etc. De kunst is om focus te hebben, niet te veel tegelijk te willen. Dus kies bewust.

Eén van mijn doelen is een 1/8 triathlon (of meerdere) in de zomer van 2019. Daar stem ik mijn keuzes op af. Met hardlopen ben ik onlangs al begonnen, mijn zwemmen in het bad pak ik in januari op, in open water en het fietsen in het voorjaar. En na een wat slappere sportmaand in december (onder andere door de griep) voer ik de sportschoolfrequentie weer op. Ook wil ik onderzoeken hoe ik sport meer in mijn werk kan integreren. En ik ben er bijna uit wat voor nieuw sporthorloge ik wil. Eén voordeel; ik sport graag, dat maakt veranderen in die richting makkelijker.

Dat geldt natuurlijk niet voor alle veranderingen. Echter, het praktische model, de ladder van Ben Tiggelaar, helpt je tot een geslaagde verandering te komen. 1. De bovenste tree is het doel dat je nastreeft. Oftewel de uitkomst, het resultaat, de ontwikkeling die je wilt zien. Zoals: 'ik wil meer werkplezier' of 'ik wil me vitaler voelen' of … 2. De middelste tree is het gedrag dat nodig is om je doel dichterbij te brengen. Concreet en helder geformuleerd. Oftewel: gedrag dat je kunt voordoen en nadoen. Een voorbeeld: ik begin elke dag eerst met een taak van mijn to do list, voordat ik mijn telefoon of mailbox open of ik ga rust pakken of bewegen op x moment(en) in de week. 3. De onderste tree is de support, de ondersteuning die nodig is om je gedragsvoornemen ook echt uit te voeren. Dat is absolute noodzaak, want zonder deze tree gaat het niet lukken. Veel veranderingen mislukken omdat de support niet goed geregeld is.

Een voorbeeld: een briefje met een herinnering aan je voornemen op je bureau leggen of op je telefoon bijhouden of je je aan je voornemen hebt gehouden of elke vrijdagmiddag met een vriend of vriendin bellen om samen terug te blikken op de week en de verandering waar jij aan werkt. Ook partners, kinderen of collega's kunnen je helpen bij het behalen van je doel.

Dus wie of wat heb jij nodig om je verandering te verankeren, het te gaan (en blijven) doen? Wie is jouw support? Misschien is er wel een maatje die met je mee wil, wandelen, yoga of naar de sportschool. Of een collega die je naar huis stuurt als je weer dreigt over te werken of…. Mij helpt het om te delen dat ik de 1/8 triathlon ga doen. Dat maakt dat ik de support nu al voel. Live, in gesprekken, maar ook bijvoorbeeld op strava als ik mijn (hardloop)kilometers heb gemaakt.

Waar ga jij in 2019 verandering in aanbrengen om je vitaler te voelen?

Met vitale groet,

Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht, www.heidybolwijn.nl

Joop de Haan
Meer berichten