Zwolle aan het werk met kerstpakketten. Vorig jaar werden er ruim zeventienhonderd pakketten afgeleverd, dit jaar groeit het aantal boven de tweeduizend. ( Foto: Elvado Fotografie)
Zwolle aan het werk met kerstpakketten. Vorig jaar werden er ruim zeventienhonderd pakketten afgeleverd, dit jaar groeit het aantal boven de tweeduizend. ( Foto: Elvado Fotografie)
Peperkorrels

Een hartverwarmend initiatief

In het weekeinde van 16 en 17 december staan er bij plaatselijke supermarkten veel vrijwilligers om kerstpakketten voor Zwolse minima gevuld te krijgen. Voor mensen die het financieel lastig hebben met kerst een steuntje in de rug te geven. Kerstpakkettenactie is inmiddels een geworteld begrip in de stad.

(Door Anton Cramer)

Dat wat ooit begon als een initiatief van jongeren uit de Koningskerk is uitgegroeid tot een geoliede machine die ieder jaar meer en meer de harten verovert van ontvangers en gevers. Omdat de organisatoren op de juiste manier om gaan met het vertrouwen dat de stad hen geeft.

Samen met zes anderen organiseert Jan de Beer deze actie, die ieder jaar meer gevulde dozen oplevert. Dat is mooi en tegelijkertijd ook beangstigend. Werden er vorig jaar ruim zeventienhonderd pakketten afgeleverd, dit jaar groeit het aantal boven de tweeduizend. In een tijd dat de economie aantrekt en velen over een stevige bankrekening beschikken. Toch stijgt het aantal mensen die om wat voor reden dan ook in armoede leeft.

"Daar kun je boos om worden. Ik kijk waar ik het verschil kan maken". Jan de Beer is een gelovig en bevlogen mens, maar vooral ook praktisch. In een boeiend gesprek geeft hij aan dat vanuit zijn geloof te verbinden en liefde door te geven één ding is. "Door samen armoede te bestrijden, geef je mensen een teken van hoop. Iedereen hoort bij de samenleving. Er is straks een moeder in de stad die haar kinderen met kerst te eten kan geven. Dan is het prachtig dat we dat in Zwolle met elkaar voor elkaar krijgen".

De laatste jaren heeft Jan geen tijd meer om zelf boodschappen in te zamelen bij supermarkten. Hij is te druk achter de schermen om de organisatie voor die dagen soepel te laten verlopen. Maar diep in zijn hart mist hij die klus.

"Mensen reageren zo ontzettend anders. De meesten geven uit hun hart, maar er zijn ook mensen die bot doorlopen en doen alsof jij lucht bent. Dat deed me wel wat. Het gros is gelukkig anders. Die geven je met liefde een potje pindakaas of pinnen bij de supermarkt een bedrag van pak-'m-beet zeventig euro. Dat raakt me enorm. Op zo'n moment proef je de liefde van zo'n persoon. Die geeft ons haar vertrouwen, dat haar geld goed wordt besteed."

Daarom is Jan de Beer er van overtuigd, dat de stichting Kerstpakkettenactie open en eerlijk verantwoording aflegt over geld en goederen die worden ingezameld. Op de site kerstzwolle.nl staat een helder financieel overzicht over wat er vorig jaar is gebeurd. Ruim vijfendertigduizend producten zijn vergaard. Ruim vijfennegentigduizend euro kwam er binnen aan giften. Dat wat van dat geld overbleef werd gedoneerd aan de Voedselbank en De Herberg. Jan de Beer is er van overtuigd dat door die openheid het vertrouwen verder kan groeien. En doordat de pakketten heel concreet voor de minder bedeelden in Zwolle zijn, zijn mensen veel eerder bereid een aantal produkten in hun supermarkt aan te schaffen.

In ons gesprek ligt ook de nadruk op de vele vrijwilligers die deze actie met passie en energie mogelijk maken. Er zijn vier soorten klussen. Inzamelen bij de winkels, vervoer van de producten, voorsorteren en inpakken. Ruim zeshonderd Zwollenaren hebben zich al gemeld via de website. Ze ontvangen veel glimlachen, lieve woorden en gelukkig ook veel boodschappen. Zwolse ondernemers laten zich ook niet onbetuigd. Zo leverde een bedrijf kilometers tape om de dozen dicht te plakken en stelde verhuisbedrijf Herssevoort opslagruimte beschikbaar. Vorig jaar hield Rits-In een actie waardoor een dikke duizend mutsen en sjaals in de dozen konden worden gestopt.

Jan de Beer betitelt Kerst als een feest van liefde. "Dan voelen mensen dat het leven meer is door met elkaar het feest te maken. Door te delen en liefde door te geven. Het leven is met die dagen net wat anders dan dat het doorgaans is. Door samen iets te doen dat groter is dan het individu en anderen te laten meedelen". De Beer benadrukt dat de kerstpakkettenactie niet per sé een chistelijke actie kan worden genoemd, maar dat heel veel partijen uit de samenleving aan zijn gehaakt. Door samen goed te doen en anderen te laten meedelen in een fijn kerstfeest.

www.kerstzwolle.nl

Meer berichten