Foto:
Column

Hoe blijf jij vitaal?

Met mijn maandelijkse columns inspireer ik mensen graag tot een vitaler leven. In oktober schreef ik over wat (geen) grenzen stellen met je vitaliteit doet. Nu wil ik het graag met je hebben over mentale veerkracht. Zeker nu we in de herfst en winter weer wat zuiniger met onze energie om moeten gaan en we de week van de werkstress, van 12 tot en met 15 november, in het vooruitzicht hebben.

Mentale veerkracht is het vermogen om je succesvol staande te houden in wisselende omstandigheden en normaal te herstellen van stress en tegenslag. Als je mentale veerkracht goed is, kun je makkelijk meebewegen als iets anders loopt dan gepland, iets tegenzit, er ziekte is of een heftige gebeurtenis plaatsvindt; je komt in actie, je relativeert, staat weer op en gaat door. Veerkracht zorgt ervoor dat wat er ook gebeurt, je er weer bovenop komt. Zelf merk ik het meestal snel als mijn mentale veerkracht minder wordt. Dan zit ik lager in mijn energie, krijg ik een kort lontje, ben sneller geïrriteerd, kan minder goed relativeren en omgaan met tegenslag. Ook de lach verdwijnt van mijn gezicht.

Ik zie het als een waarschuwingssignaal. Ik probeer terug te halen waar het door komt, zoals te weinig slaap, te veel prikkels, te druk, een ingrijpende gebeurtenis, stress, niet genoeg ontspanning, te weinig gesport of buiten zijn, enz. Niet om mezelf iets te verwijten, maar om er mijn leermomenten uit te halen. Om vervolgens te kijken; hoe bouw ik die veerkracht weer op.

Werkstress is het arbeidsrisico van deze tijd, het is zelfs beroepsziekte nummer 1. In Nederland werkt 1 op de 5 mensen niet als gevolg van stress en burnout plus een grote groep die kampt met angst en depressie. Daarom is het belangrijk om te investeren in je belastbaarheid en veerkracht als werknemer. Versterking van de mentale veerkracht voorkomt niet alleen uitval, maar het verhoogt ook je energie, werkvermogen en prestaties. Experts ontdekten dat veerkrachtige mensen bovengemiddeld scoren op drie elementen. Dat zijn: 1) Motivatie, ze kennen hun drijfveren. 2) Doorzettingsvermogen. Ze kunnen doorgaan waar anderen stoppen. 3) Verantwoordelijkheid. Ze plaatsen zaken tijdig in perspectief. Wanneer al deze elementen, in balans, aanwezig zijn creëer je meer plezier, meer energie, lever je betere prestaties en ben je in staat een waarde-vol leven te leiden.

Vijf tips die ik je vast kan geven zijn: 1) Gezond leven door voldoende bewegen, gevarieerd eten, gezonde en voldoende slaap en positief denken. 2) Durf eens niks te doen, pak je rust en ontspanning, liefst prikkelvrij. Hard doorwerken is niet altijd effectief. 3) Herken het (veranderende) gedrag, zoals verstrooider zijn, minder focus, kort lontje, vergeetachtig, sneller geïrriteerd of ontevreden of juist teruggetrokken. Ook lichamelijke klachten als hoofdpijn, hartkloppingen en rugproblemen kunnen signalen zijn. 4) Zet kruisen in je agenda om dingen af te kunnen werken en zeg vaker nee. 5) Ga het gesprek aan met je medewerker of leidinggevende. En bedenk waar jij zelf invloed op hebt voor een betere weerbaarheid en wendbaarheid. Meer zelfregie zorgt voor meer geluk en gezonde balans in je werk en leven.

Wat ga jij doen om jouw veerkracht te vergroten?


Met vitale groet,

Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

Joop de Haan
Meer berichten

Shopbox