Logo peperbus.nl


Edwin Peterman wil PEC Zwolle 'gestructureerd en gefundeerd' laten groeien. (foto: Erwin Dijk)
Edwin Peterman wil PEC Zwolle 'gestructureerd en gefundeerd' laten groeien. (foto: Erwin Dijk) (Foto: )
PEC Zwolle

'PEC is hart van regio Zwolle'

Zwolle - Zelf was hij al sinds de eeuwwisseling sponsor van de club, nu is het aan Edwin Peterman om het regionale bedrijfsleven nog meer bij PEC Zwolle te betrekken. De geboren Almeloër is sinds 1 september commercieel directeur. "Maar ik voel me een echte Zwollenaar."

(door Erwin Dijk)

Eigenlijk had hij zelf een opvolger voor de naar FC Utrecht vertrokken Joost Broerse moeten zoeken. Peterman richtte in 1999 samen met Harald Kuster, het recruitmentbureau HÆD op, dat afgelopen jaar PEC Zwolle ondersteunde bij de zoektocht naar nieuwe managers. "Adriaan Visser belde mij op een zondagmiddag in juni. 'Edwin, werk aan de winkel, Joost vertrekt'. Ik zat er al over na te denken wie we konden gaan benaderen toen mijn vrouw vroeg of het eigenlijk niet iets voor mijzelf zou zijn. Het zou een mooie stap zijn, omdat ik recent voor mijzelf besloten had op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Ik heb Adriaan teruggebeld en gezegd dat hij met een ander bureau in zee moest gaan, omdat ik mezelf wilde kandideren. De procedure is vervolgens opgestart en ik ben natuurlijk heel blij dat de club voor mij heeft gekozen."

Na jaren ondernemerschap wil Peterman zichzelf verder ontwikkelen. "Ik voel dat het goed is om uit mijn comfortzone te stappen. Daarom heb ik me de afgelopen jaren al meer op bestuurswerk toegelegd." Peterman is actief als bestuurslid voor MKB Nederland Regio Zwolle, het Werkbedrijf Regio Zwolle en het Ondernemersteam Regio Zwolle. Ook was hij bestuurder van het investeringsfonds van PEC Zwolle. "Mede daardoor had ik al een goed beeld van de organisatie."

Bij zijn aanstelling liet de nieuwe commercieel directeur meteen al weten dat zijn voorganger 'voortreffelijk werk' had verricht. Direct nadat hij zijn voetbalschoenen aan de wilgen had gehangen, hees Broerse zich drie jaar geleden in het nette pak. "Hij heeft het knap gedaan. Joost had natuurlijk de status en de 'magie' van de oud-voetballer. Daar heeft hij goed gebruik van gemaakt. Nu heeft de club voor een ander profiel gekozen en ik denk dat dat voor deze fase passend is. Ik zie mezelf ook niet als vervanger van Joost. Ik neem zijn werkzaamheden over."

Geboren in Almelo, kwam Peterman op 20-jarige leeftijd naar Zwolle om technische bedrijfskunde te studeren en vervolgens nooit meer weg te gaan. "Ik voel mij een echte Zwollenaar, maar tegelijk heb ik natuurlijk nog wel een bepaalde liefde voor Almelo en Twente. Wat ik mooi vind aan die regio is de saamhorigheid. Die is er alleen al door het woord 'Tukker'. Die saamhorigheid en het gevoel dat je sterker staat wanneer je er samen voor gaat, herken ik ook in de regio Zwolle. PEC Zwolle kan dit volgens mij nog meer versterken. PEC is voor mij het hart van de regio Zwolle."

Peterman kijkt er dan ook naar uit om de komende jaren nog meer sponsoren aan de club te binden, maar ook om de band met de bestaande relaties te versterken. PEC Zwolle lanceerde afgelopen zomer het ambitieuze plan 'Wat goed is moet beter' om op termijn een structurele plek in de top acht van de eredivisie te veroveren. De nieuwe commercieel directeur werd door de club al 'meegenomen' in de totstandkoming van dat plan en hij heeft al de nodige ideeën om daar een bijdrage aan te kunnen leveren. "De commerciële omzet is al meer dan de helft van de totale begroting. Dat is relatief gezien heel goed, maar het is nu aan ons om gestructureerd en gefundeerd verder te groeien."

Dat kan volgens Peterman onder meer in het stadion zelf. "De bezetting is goed, maar kan nog beter. Uit een eerder onderzoek van Hypercube is al gebleken dat het mogelijk moet zijn om te groeien naar 17.000 toeschouwers. In dat onderzoek bleek de bereikbaarheid van het stadion bijvoorbeeld een belangrijke rol te spelen en die is bij ons gewoon goed. Daarnaast moet de beleving in het stadion optimaal zijn." Ook wil Peterman de 'activaties' voor grote sponsoren optimaliseren. "We willen kijken hoe we voor grote sponsoren meer waarde kunnen leveren dan alleen maar hun zichtbaarheid te vergroten. We moeten ook kunnen laten zien wat het nu eigenlijk oplevert wanneer je sponsor van PEC Zwolle bent. Daarnaast gaat ook eSport een hoge vlucht nemen. We zijn bezig met de realisatie van een eSports Room die in december wordt geopend. Er zijn nu al sponsoren speciaal voor onze eSporters. Hiermee spreek je weer een heel andere doelgroep aan."

Erwin Dijk
Meer berichten

Shopbox