Logo peperbus.nl


Ontwerp en afbeeldingen: Kraaijvanger Architects en Maxwan A+U
Ontwerp en afbeeldingen: Kraaijvanger Architects en Maxwan A+U (Ontwerp en afbeeldingen: Kraaijvanger Architects en Maxwan A+U)

Ondergrondse fietsenstalling Stationsplein krijgt vorm

Zwolle - De bouw van de nieuwe Zwolse ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen en de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg door Boskalis Nederland komen steeds dichterbij. Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker, Kees Rutten (regiodirecteur ProRail) en Pim Raaijmakers (manager Public Affaris NS) markeerden woensdagochtend  de bouwgrenzen van de ondergrondse fietsenstalling en onthulden aansluitend het ontwerp van de nieuwe situatie onder en boven het Stationsplein en de herinrichting van de Stationsweg.

Het ontwerp voor de ondergrondse fietsenstalling is gemaakt door Kraaijvanger Architects. Het ontwerp voor de herinrichting van de openbare ruimte op het Stationsplein en de Stationsweg is gemaakt door Maxwan A+U. De ontwerpen zijn gemaakt in opdracht van Boskalis Nederland.

Met financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel laat de gemeente Zwolle vanaf het voorjaar van 2019 tot medio 2020 door Boskalis Nederland een ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen onder het Stationsplein bouwen en de openbare ruimte op het Stationsplein en de Stationsweg herinrichten. De grootte van de ondergrondse fietsenstalling is te vergelijken met het oppervlak van een voetbalveld.

Het bouwproject maakt onderdeel uit van het Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle waarin gemeente Zwolle, provincie Overijssel, ProRail en NS hun gezamenlijke ambitie voor het stationsgebied tot 2025 hebben beschreven. Samen met regionale overheden en NS verbetert ProRail fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. NS gaat de nieuwe rijwielstalling exploiteren.

Gedeputeerde Bert Boerman: "De Zwolse OV-knoop, het tweede spoorknooppunt van Nederland, is een van de snelst groeiende OV-knopen van Nederland. Om de reizigersstromen in en rond het station vlot en veilig te verwerken, zijn goede overstapmogelijkheden van en naar de fiets, trein, bus en taxi of auto van groot belang. Daarom bouwen we een nieuw busstation en een busbrug, een passerelle die 24/7 – zonder OV-chipkaart – toegankelijk is voor voetgangers en fietsers, en verbeteren we de entrees aan beide zijden van het station. Zwolle is fietsstad nummer 1 van Nederland. Het gebruik van de fiets op korte afstanden – zo'n 6,5 km - in de stad, willen we verder stimuleren. De bouw van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling draagt hier aan bij."

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betaalt ongeveer de helft van aanleg van de nieuwe stalling. Staatssecretaris van Veldhoven benadrukt  het belang van goede fietsvoorzieningen, zeker rond OV-knooppunten. "Fietsen biedt in en tussen steden een oplossing tegen files en vieze lucht. De fiets is snel, gezond, goedkoop en neemt weinig ruimte in. Stel je eens voor dat alle 5.475 extra fietsen die hier straks geparkeerd staan auto's zouden zijn!"


Wethouder Ed Anker benadrukte dat de 5.475 extra fietsparkeerplaatsen die onder het Stationsplein komen, hard nodig zijn. "De nieuwe fietsenstalling verdubbelt de parkeercapaciteit voor de fiets aan de centrumzijde van het station. Daarmee verbeteren we de parkeervoorziening voor fietsen op Station Zwolle. Fietsers die nu voor hun fiets moeilijk een vrij rek vinden aan de Wester- en Oosterlaan of in de huidige fietsenstalling, kunnen straks hun fiets droog, veilig én de eerste 24 uur gratis stallen in de nieuwe stalling onder het Stationsplein."


Pim Raaijmakers, waarnemend regiodirecteur van NS, lichtte toe dat fietsers het grootste aandeel in het voortransport naar de trein hebben. "Dat aandeel groeit nog steeds. De afstand tot het station of de bestemming zijn relatief kort en goed te bereizen met de fiets. Dat zien we terug in de blijvende toename van het gebruik van de OV fiets. We hebben onlangs 6.000 extra OV fietsen over het land verdeeld vanwege de grote vraag." 


Kraaijvanger ontwierp de fietsenstalling als een stedelijk souterrain waarbij een ruime opzet, overzicht en overvloedig licht zorgen voor optimale functionaliteit, comfort en veiligheid. Daglicht en natuurlijke groenvlakken met beplanting reiken tot diep in het souterrain. Aanwezige lamp-armaturen gaan pas branden wanneer het buiten te donker is. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid energie. Het ontwerp is zo slim opgezet dat er geen doodlopende gangen of obstakels zijn. Ook zijn de kolommen zo gepositioneerd dat er geen donkere nissen ontstaan.


Via het plein, ontworpen door Maxwan, kunnen reizigers straks snel en veilig van en naar het station komen. De ruime opzet, korte routes en logische splitsing tussen voetgangers, fietsers en auto's zorgen voor een optimale doorstroom van het verkeer. Het plein krijgt een volledig nieuwe inrichting: een spiegelvijver met daklicht, groenvakken met bomen en zitranden en sfeervolle verlichting transformeren deze entree tot de stad in een aangename plek om te verblijven. De drie ingangen naar de fietsenstalling gaan op in het ontwerp van het plein en zorgen zo voor een naadloze verbinding tussen de buitenruimte en de kelder.



 

Joop de Haan
reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox