Logo peperbus.nl


Foto:
Column

Hoe blijf jij vitaal?

Met mijn maandelijkse columns inspireer ik mensen graag tot een vitaler leven. In juli schreef ik over hoe je vakantie kan bijdragen aan je vitaliteit. Het warme weer stimuleert me om over voeding te schrijven, omdat wat je eet heel belangrijk is voor je vitaliteit en door onderzoeken steeds duidelijker wordt hoe groot het effect is van eten op je brein. Zelfs invloed heeft op depressies. Bij warm weer zie ik mensen vaak grijpen naar koud eten en drinken als water, bier, frisdrank, ijs, salades, etc. Is dat wel verstandig? Grote hoeveelheden koud eten en drinken zorgen ervoor dat je bloed minder snel stroomt, waardoor je lichaam meer moeite heeft met het afvoeren van warmte. Door ijs en frisdranken stijgt dus je lichaamstemperatuur in plaats van dat het daalt. En alcohol werkt vochtafdrijvend, waardoor je onvoldoende vocht over houdt om goed te kunnen zweten. Terwijl dat nodig is om je lichaam op de goede temperatuur te krijgen. Warme dranken als thee, lauwwarm water met citroen, gember of honing, dragen wel bij aan zweten en afvoer en dus afkoelen van het lichaam. Ook een bouilonnetje of soepje is goed, ook omdat je door al het zweten sodium (zout) tekort kunt krijgen. Alternatieven zijn zoute haring, ansjovis en augurken. En wat te denken van warm eten als havermout, voedsel dat jou na het eten weer vocht afstaat, wat juist belangrijk is bij warmte. Pittig eten als curry's verkoelt ook, niet voor niets eten ze in warme landen juist dat soort gerechten. Wat daarnaast beter is voor je lijf dan koude ingrediënten, zijn van nature verkoelende producten als bessen, citrusvruchten, watermeloen, peren, bananen, sla, andijvie, spinazie, komkommer, karnemelk, kokos, courgette, zaden, noten, venkel, komijn, peulvruchten en kalkoen. Hiermee kun je prima een salade, smoothie of zelf ijs maken. Voor mij werkt de balans goed. Vanmorgen at ik warme havermoutpap met verse aardbeien, bessen en zaden. En gister genoten we 's avonds van een pittige aubergineschotel 's, terwijl ons middagmaal een frisse spinaziesalade was met gorgonzola, peer en walnoten. Wil je toch ijs, kies dan liever voor een (zelfgemaakt) waterijsje dan roomijs.

Wist je dat darmen veel invloed hebben op je lichamelijke en mentale gezondheid? Boeken als 'de nieuwe voedselmachine' en 'de poepdokter' laten al zien hoe onze darmen de hersenen van ons lichaam zijn. Gelukkig groeit, ook onder artsen, de belangstelling voor darmgezondheid en onderzoek. Dokter Michael Mosley schrijft in zijn boek 'het slimme darmendieet' dat we vijftig biljoen bacteriën hebben, die samen het microbioom vormen, en enorme invloed hebben op onze lichamelijke en mentale gezondheid. Voorzitter Tamara de Weijer van Vereniging Arts en voeding, stelt zelfs dat miljoenen patiënten hun medicijnen zouden kunnen laten staan. "Darmflora worden negatief beïnvloed door maagschermers, antidepressiva en bloeddrukverlagende middelen. Er is steeds meer bewijs dat bacteriesamenstelling verband houdt met autisme, obesitas, depressie en angststoornissen. Diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten zijn al met voeding terug te draaien, voor andere ziektes liggen daar eveneens kansen." Gelukkig wordt ook voor artsen steeds duidelijker dat het aanpassen van je leefstijl vaak meer effect heeft dan medicatie.

Hoe voed jij je darmen voor jouw vitaliteit?

Met vitale groet, Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

Joop de Haan
Reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox