Foto:
Column

Hoe blijf jij vitaal?

Met mijn columns inspireer ik mensen graag tot een vitaler leven. In april schreef ik over het effect van prestatie- en werkdruk. Nu kies ik voor digitale detox, een thema dat me fascineert. Ik ben gelukkig niet verslavingsgevoelig, maar het lijkt toch of ik soms verslaafd ben aan mijn smartphone. Terwijl ik het tijdens mijn decembervakantie in Colombia en de eerste weken daarna wel goed wist te managen en dat beviel me uitstekend. Maar de klad zit er weer in, dus er is actie nodig. Het toeval wil dat ik begin juni op een werkgeversconferentie een vitaliteitsworkshop voor directeuren ga geven over digitale detox. Het maakt dat ik me met plezier extra verdiep in dit thema. Ook omdat ik zie hoeveel mensen hier mee worstelen. Enerzijds omarmen ze de smartphone, maar anderzijds willen ze vaker het rustiger offline leven ervaren. Het is een permanente stroom van prikkels en druk die je het gevoel geven van constant 'aan' staan. Dit zorgt voor langdurige stress en dat is niet gezond voor onze mentale en fysieke gezondheid. Het erge is; de ontwerpers van de technologiebedrijven hebben het bewust zo gemaakt. Hun systeem is ingericht op gewoontevorming. Gebaseerd op onderzoeken naar het brein en de gedragswetenschap. NRC-journalist Wouter van Noort, die er het boek 'Is daar iemand?' over schreef, vertelt waarom. "Het verdienmodel van deze bedrijven is gebaseerd op 4 pijlers; trekker (je verveelt je, je zoekt nieuws), actie (je gaat checken, fear of missing out), beloning (duimpjes, hartjes zorgen voor gelukshormoon dopamine) en betrokkenheid (zorgen dat je terugkomt op de app, o.a. door pushberichten). En alles is ingericht op (sociale) beloning. Dat maakt dat je steeds weer je smartphone grijpt". Hoe vaak en hoe doe jij dat per dag? Er zijn apps die bijhouden hoeveel uur jij op je smartphone doorbrengt.

Weet jij wat de effecten zijn van langdurig telefoongebruik? Ik noem er een paar. Meer aandacht voor alle vensters met de rest van de wereld, dan waar en met wie jij fysiek bent. Daarnaast is het slecht voor je focus, concentratie, geheugen, je empathisch vermogen, in het hier en nu zijn, lichamelijke ontwikkeling en je communicatieve vaardigheden en geeft het voortdurend onrust en stress. En denk je minder lang na, doe je minder, maak je minder af en hebt minder ruimte in je hoofd, waardoor je creativiteit afneemt.

Samen met NRC-journalist Hanneke Hendrix doet een aantal mensen een proef hoe het is om een half jaar smarthpone vrij te leven. Daarvan doen ze elke week verslag. Heel interessant. De eerste weken zijn om. Natuurlijk missen ze dingen van hun smartphone (zoals de navigatie, sommigen whatsapp) en waren er confrontaties (zoals angst voor eenzaamheid, buitenstaander zijn), maar vooral levert het hun wat op. Namelijk; bevrijd, rust in hun hoofd, meer ruimte & tijd, meer creativiteit, meer in de doe-modus, intensere contacten en meer zichzelf. Best indrukwekkend toch? Het draagt dus bij aan een vitaler leven. Enkele tips van Wouter om weer baas over jouw smartphone te worden zijn: smartphoneloos op vakantie, je telefoon op een moeilijk bereikbare plek neerleggen, (sociale media) apps de-ïnstalleren, pushberichten en vinkjes uitzetten.

Hoe word jij weer baas over je eigen smartphone? Mail me gerust je ervaringen op

heidy@bolwijn.nl.

Met vitale groet,
Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht, www.heidybolwijn.nl

Meer berichten

Shopbox