Logo peperbus.nl


Column

Online/offline?


Onhandig stoot ik in de badkamer mijn teen. Bah, overal bloed. Ik roep naar beneden: ''Kan iemand even een pleister brengen?'' Geen reactie, terwijl er toch twee zonen beneden moeten zijn.

Mopperend strompel ik de trap af. Daar zie ik twee nietsvermoedende manspersonen op de bank hangen. Geschrokken kijken ze op: ''Wat heb je mam?'' Dan zie ik waarom ze me niet hoorden. Gebroederlijk naast elkaar kijken zij, met oordopjes in, hun favoriete video's op de mobiel.

Dit is niet de eerste keer dat communicatie in dit huis belemmerd wordt door sociale media. Het gebeurt regelmatig dat onder een goed gesprek nét dat urgente appje binnenkomt dat meteen gelezen moet worden. De juichkreten en scheldkanonnades die een spannende game ondersteunen, zijn goed te horen in het héle huis.

Ik krijg veel vragen van ouders rondom telefoongebruik en gamen. Ouders zien hun kind uren turen op een schermpje en zijn bang voor de negatieve effecten. Het is bewezen dat jongeren minder bewegen. Het is ook waar dat het gevaarlijk is om te fietsen met je mobiel in de hand. Ik heb nare effecten gezien van pestgedrag via de mobiele telefoon. Zo'n 3 procent van de jongeren raakt gameverslaafd. Vaak spelen daar ook andere factoren zoals een onveilige thuissituatie of trauma een rol.

En toch ben ik niet zo bang voor digitale verleidingen. Deze media brengen ook veel communicatie, informatie en plezier met zich mee. Voor jongeren is het een vanzelfsprekendheid om hier mee bezig te zijn. Als ouders hebben wij dit simpelweg te begeleiden en grenzen aan te geven.

Zo is het belangrijk dat je met elkaar in gesprek gaat over taalgebruik in de app en dat je voorzichtig moet zijn met privacy gegevens. Kijk in het begin ook gewoon mee met wat ze doen! Daarnaast blijft sport op het programma staan, is de telefoon uit bij het eten en blijft hij beneden als zoon of dochter gaat slapen.

In het algemeen is een mobiel pas onmisbaar op de middelbare school. Een brugklasser heeft echt een telefoon nodig omdat het huiswerk en de resultaten digitaal doorgegeven worden. Daarnaast verloopt bijna alle communicatie onder klasgenoten/leeftijdsgenoten via de telefoon.
En hoe zit het met gamen? Daar kan ik kort en krachtig zijn. Structureer het. Geef duidelijk aan wanneer het kind mag gamen en hoelang. Je zult stevig in je schoenen moeten staan om dit beleid te handhaven. De spellen zijn zo aantrekkelijk gemaakt dat je kind jou op de achtergrond helemaal niet hoort. Wat hier helpt is een ouderwetse kookwekker om aan te geven dat de tijd er echt op zit.

Als we eerlijk zijn, is het ook heel fijn dat we via de mobiel gerustgesteld worden als onze zoon of dochter te laat thuis is. Het is makkelijk dat we nog even een berichtje kunnen sturen over die afspraak bij de ortho. Tenslotte krijgt je kind door gamen ook veel vaardigheden. Spelenderwijs wordt het reactievermogen en creatief denken getraind. De Engelse taal wordt geleerd en er is internationaal contact. Wij zijn tien jaar geleden verhuisd en onze oudste zoon spreekt zijn 'oude vrienden' nog dagelijks via de computer. Dus geniet van het gemak en de voordelen, maar maak spelregels!

Hilda van der Tuin

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox