Logo peperbus.nl


Column

Hoe blijf jij vitaal?

Met mijn maandelijkse columns inspireer ik mensen graag tot een vitaler leven. In het februari-nummer schreef ik over positief denken. Deze keer, met de komst van het voorjaar in het vooruitzicht, betreft het de 6 'best doctors'. Een geweldige tool die me tijdens de stresscounseloropleiding werd aangereikt en me gelijk pakte. Op het moment dat ik deze column schrijf, vriest het enorm, maar de zon schijnt. Door de zon denk ik aan voorjaar en wil ik naar buiten, koud of niet. Ik hoop zelfs nog te kunnen schaatsen.

Het meer buiten zijn de afgelopen periode, triggerde mij extra op de 6 'best doctors'. Want frisse lucht is er één van. Frisse lucht zorgt voor meer zuurstof naar je brein, dat geeft energie en laadt jouw batterij op. Het beste is natuurlijk als je lekker naar buiten kunt gaan. Denk bijvoorbeeld aan een koffie-, thee- of lunchwandeling. Maar als dit niet lukt; regelmatig een raam of deur openzetten helpt ook. Dat doe ik tussen de coachgesprekken door regelmatig, maar eveneens in een trainingsruimte of thuis. Laat de boel maar doorwaaien (werkplek, huis, kleding, beddengoed).

Als je wel gaat wandelen, heb je gelijk de 2e 'best doctor' te pakken, namelijk bewegen. Het heeft een gunstig effect op lichaam en geest en 30 minuten per dag matig intensief bewegen is al voldoende. Zonlicht is de 3e 'best doctor', ook daarvoor mag je de buitenlucht in, bij voorkeur tussen 11.00 en 15.00 uur. En ook al is er geen (felle) zon, toch pakken we door het daglicht vitamine D3. Dat zorgt voor calciumaanmaak in je botten en voorkomt onder andere hart- en vaatziekte en kanker. Het komt binnen op je nek, je oogpupillen (hoewel een zonnebril goed is om teveel uv stralen buiten te houden, korte tijd zonder bril is prima) en op je polsen. Dus laat ze (even) onbedekt. Ik zie dat vitamine D3- snuiven wel als genietmomentjes hoor, sta er maar eens bewust bij stil.

Nummer 4 van de 'best doctors' is gezonde voeding. Ben jij je bewust van wat je inneemt? Wat voedt jouw lijf echt? Denk ook aan voldoende variatie in voeding, verras je lichaam eens en pas je eten aan aan het jaargetijde. Kies bij kou voor verwarmende ingrediënten en wintergroenten als kool, venkel, pompoen, gember, kaneel, (chili)peper, komijn, walnoten, etc.

De 5e 'best doctor' is water. Drink voldoende water. Het is hydraterend en vooral ook een spoelmiddel om je lichaam te ontgiften. Ik houd zelf in de winter niet van koud water, dus drink ik uit een fles/karaf (vaak gefilterd water) of gemengd met kokend water of als thee (brandnetel, salie, curcuma, gember). Het drinken is daarnaast nodig om je waterverlies via huid, adem en ontlasting weer aan te vullen. Houd als richtlijn, 1,5-2 liter per dag aan.

De laatste en 6e 'best doctor' is rust, herstelmomenten dus. Goed en genoeg slapen valt daar ook onder. We zorgen heel goed voor het opladen van onze telefoon, maar hoe goed doe je dat voor jezelf? Jezelf aan de lader. Voor mij zijn laadmomenten onder andere mediteren, wandelen, muziek en een boek lezen.

Het mooie is, dat de 6' best doctors' voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. Met welke 'doctor(s)' ga jij starten om vitaal te blijven?

Met vitale groet,

Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox