Column

Samen sterk

Men doet er tegenwoordig goed aan om onderzoeken en statistieken kritisch te bezien. Maar het is wel degelijk interessant om bepaalde statistieken eens goed op je te laten inwerken. Wist u bijvoorbeeld dat vorig jaar het toerisme en recreatie in Nederland goed was voor zo'n 80 miljard aan bestedingen? En dat ruim 650.000 mensen in deze sector hun baan vinden? Bovendien, deze getallen nemen ieder jaar fors toe.

Nu zijn dit nationale cijfers. Maar als we het eens wat dichter bij huis bekijken dan blijkt dat in het afgelopen jaar in de Hanzesteden meer dan 45 miljoen werd besteed. Meer dan 12.000 mensen verdienden er hun boterham. Indrukwekkende getallen, die ook hier jaarlijks toenemen. Een groeimarkt, maar vanzelf komen die groeicijfers niet tot stand. Het credo 'de toerist komt toch wel' gaat al lang niet meer op. Dus is marketing, stads- en regiopromotie van het grootste belang.

Wij doen dat hier best wel goed. Bewijs daarvan ligt in de cijfers. Bevestiging kwam onlangs door de toekenning van de City Marketing Award 2018 aan Hanzesteden Marketing, onderdeel van Marketing Oost. Grote steden als Utrecht en Den Haag werden glansrijk verslagen en er was grote waardering voor de wijze waarop vanuit het historisch Hanzedecor een moderne invulling wordt gegeven aan een onderscheidende dag- en meerdaagse bestemming.

Binnen Hanzesteden Marketing wordt samengewerkt tussen de steden Deventer, Doesburg, Elburg, Hattem, Harderwijk, Hasselt, Kampen, Zutphen en Zwolle. Deze oude, machtige Hanzecentra brachten ons lang geleden veel welvaart en voorspoed. Er was sprake van een soort Gouden Eeuw avant la lettre. Samenwerken loonde: er kon een vuist gemaakt worden tegen de machtige landsheren en er werd veiligheid gecreëerd voor de handelsreizigers.

Ook nu blijkt samenwerking te lonen. Het 'totaalaanbod' van de verschillende Hanzesteden met evenementen, veel gezelligheid en verbindend water biedt de toerist een eigentijdse, avontuurlijke bestemming. Bundeling van krachten maakt het bovendien mogelijk een krachtiger vuist te maken in de concurrentiestrijd om de toerist. Perspectief is er voldoende. Zo kan goed worden ingespeeld op het groeiend aantal buitenlandse bezoekers. Vooral de Duitsers en Belgen moeten verleid worden tot een bezoek aan onze steden.

Daarnaast biedt ook het spreidingsbeleid, dat nodig is om bepaalde delen van het land (met Amsterdam als beste voorbeeld) te ontlasten van de inmiddels veel te grote toeristendruk, mooie kansen. Echter, op de bierfietsende-, vrijgezellenfeestende- en comazuipende toerist zitten wij niet te wachten. Wij moeten geen 'afvoerputje' worden van de toeristische Randstadoverlast.

Hier moet worden ingezet op kwaliteit, kwaliteit en nog eens kwaliteit. En dat kan het beste door goed samen te werken. De vroegere gezamenlijke vuist tegen de landsheren wordt nu de gezamenlijke aanpak voor een aantrekkelijk en hoogwaardig aanbod. Hanzesteden Marketing is daarmee goed op weg en bewijst dat samenwerking nog altijd de beste weg is naar succes.

Frits Smit

Meer berichten