Logo peperbus.nl


Column

Vuurwerk

Wat leven we toch in een vreemde wereld. In december werd bij Serious Request, de jaarlijkse spiegel van onze liefdadigheid, 5 miljoen opgehaald voor het goede doel. Een mooi bedrag, maar aanzienlijk minder dan in de voorgaande jaren. Niet lang daarvoor trof een deel van ons Koninkrijk een vreselijke natuurramp. De inzamelingsactie van het Rode Kruis die daar op volgde leverde voor het zwaar getroffen Sint Maarten 15.5 miljoen op. Een mooi bedrag, maar aanzienlijk minder dan bij voorgaande natuurrampen, waar dan ook op onze planeet, werd opgehaald.

Onze uitgaven voor het jaarlijkse vuurwerk rond de jaarwisseling stonden met de voorgaande cijfers in schril contrast. We gaven er de afgelopen weken maar liefst 68 miljoen aan uit. Weer aanzienlijk meer dan in de voorgaande jaren. Blijkbaar geven velen van ons meer om rotjes, vuurpijlen en gillende keukenmeiden dan om de medemens in tragische omstandigheden. Begrijp me goed, ik wil niemand de lol van het knallen ontnemen. Een verbod voor particulieren, zoals dat bijvoorbeeld in Frankrijk bestaat, gaat veel te ver. Na Zwarte Piet zou dit de zoveelste aanleiding zijn om de discussie over het wegnemen van ons cultureel erfgoed te voeren. Neen, zeker geen verbod. Maar nadenken over de vorm zou misschien niet verkeerd zijn. Er zijn immers in Zwolle nog nooit zoveel klachten over het vuurwerk binnengekomen als juist afgelopen jaar. Stadshagen en het Centrum spanden daarin de kroon.

Los van de mogelijkheid het geld anders te besteden is het toch zeer opmerkelijk dat mensen bereid zijn 68 miljoen uit te geven aan het produceren van lawaai. Kunnen we iets met dit gegeven? Zou dit iets voor de Zwolse stadsmarketing kunnen zijn? Een gerichte landelijke campagne om het wonen in Zwolle en vooral Stadshagen te promoten? Gratis het geliefde (vliegtuig)lawaai gegarandeerd. Het is maar een gedachte natuurlijk.

Misschien is een andere gedachte beter. Die kwam bij mij op toen ik de Oudejaarsconference van Youp zat te bekijken. Hij stak de draak met ons vlieggedrag en gaf aan dat dit resulteert in de ondergang van onze aardkloot maar daaraan voorafgaand de komst van Lelystad Airport. Beroemde cabaretiers gingen hem al voor in het signaleren van problemen. Sommigen gingen een stapje verder en gingen tot actie over. Zo werd Freek de Jonge boegbeeld van de protesten tegen de aardgaswinning in Groningen. Met resultaat. Herman Finkers werd de BN-er die de komst van de luchthaven Twente wist tegen te houden. Het helpt dus als landelijk bekende, humoristische persoon de trekker wordt van een actie, die in dit tijdsgewricht toch vooral in de publiciteit wordt uitgevochten.

Dus, waarom Youpie niet bombarderen tot de woordvoerder van de acties van 'Hoog Overijssel' en 'Red de Veluwe'? Voor hem de kans om na Buckler te bewijzen dat ook Schiphol niet ontsnapt aan zijn messcherpe analyse. Voor alle tegenstanders van laagvliegen over Midden en Oost Nederland de kans om de race, die nog niet is gelopen, in positieve zin te beïnvloeden. Vele politici lijken nog op zoek naar een alibi om komend voorjaar, als de MER-commissie z'n ei heeft gelegd, een wijs besluit te kunnen nemen. Youp kan daar zeker bij helpen en ….. met hem is in ieder geval vuurwerk gegarandeerd.

Frits Smit

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox