Logo peperbus.nl


Column

Doodziek

De afgelopen twee weken ben ik veelvuldig aangesproken of ik nou niet doodziek wordt van het steeds maar weer schrijven over en ageren tegen de ontwikkelingen van de luchthaven Lelystad. Neen, is dan mijn antwoord, doodziek worden we straks pas als in het voorjaar van 2019 de vluchten van start gaan. Tot dat moment zal ik dus alles blijven proberen om krachten te mobiliseren die de opening van Lelystad uitstellen tot dat een herindeling van het luchtruim is gerealiseerd. Een heidense klus en van de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel hoeven we geen steun te verwachten. Niet financieel, bijvoorbeeld om te bewerkstelligen dat echt goede metingen plaatsvinden, niet inhoudelijk omdat men zich niet tegen de partijgenoten in Den Haag durft uit te spreken. Naar mijn bescheiden mening levert de provincie weer eens het bewijs dat het een volstrekt overbodige bestuurslaag is. De zienswijze die ze samen met vijftien gemeenten (waaronder Zwolle) hebben opgesteld is een lachertje. Er is alleen aandacht voor de procedures en het feit dat onjuiste gegevens zijn gebruikt. Zij roepen dan ook op om het besluitvormingsproces te verbeteren, lees dat zij graag aan tafel aanschuiven en beter betrokken worden bij het spel. Men wil door de landelijke politiek gezien worden. Natuurlijk, de verkeerde cijfers moeten aangepast worden. Maar niet om tot een ander besluit te komen als de hinder erger blijkt te zijn, neen, om beter inzicht te krijgen in de milieueffecten. Inhoudelijk is men het graag met Den Haag en Schiphol eens, zelfs een vlieghoogte van 900 meter is geen reden voor protest. Het moet alleen niet te vaak voorkomen.

Doodziek wordt je van een dergelijke opstelling. In Provinciehuis en gemeentehuis lijkt vrijwel niemand doordrongen van de ellende die straks over ons wordt uitgestort. En als men zich al achter het oor krabt dan betreft het vooral het lawaai door het vliegen op geringe hoogte. Over een ander, minstens zo gevaarlijk effect, hoor je nauwelijks. Ik doel dan op de uitstoot van fijnstof. Dalende en vooral stijgende vliegtuigen zijn verantwoordelijk voor onvoorstelbaar veel deeltjes ultrafijnstof. Per seconde gaat het om hoeveelheden gelijk aan de uitstoot van 1 miljoen rijdende vrachtwagens! Tja, wie heeft het dan nog over de A28? Deze hoeveelheden zijn zo talrijk omdat bij laagvliegen en lagere snelheden onvoldoende verbranding plaatsvindt. Oplossingen zijn er eigenlijk niet, of het zou moeten zijn minder of hoger vliegen. Gezondheidsproblemen hierdoor veroorzaakt zijn aantoonbaar. Het Europees Milieuagentschap EEA spreekt zelfs van 428.000 vroegtijdige overlijdens in Europa door fijnstof. Natuurlijk zijn ook daar normen voor, maar Nederland voelt zich daar niet aan gebonden. Een recent kort geding tegen de Nederlandse Staat leidde tot de uitspraak dat de Staat hieraan snel iets moet veranderen. De provincie Overijssel en Zwolle hebben deze uitspraak vast grondig bekeken toen zij hun zienswijze opstelden.

Vele jaren geleden leerde ik op de HBS via het boekje 'De kern van de economie' van Arnold Heertje dat economie de wetenschap was die schaarste bestudeerde. Alles was schaars, behalve water en schone lucht. Daar hoefde de economie zich dus niet mee bezig te houden. Heel lang geleden en hoe anders is het nu. Toch heb ik niet de indruk dat bij de (economische) afwegingen er veel veranderd is. Ik wordt er doodziek van.

reageer als eerste
Meer berichten