Logo peperbus.nl


Column

Blauwvingers, laat u horen

In de afgelopen weken is weer een hoop gebeurd.

Zo heeft de Librije het restaurant Inter Scaldes uit Kruiningen in de 'Lekker-lijst' weer van de eerste plaats gestoten, gaat mijn oude cluppie Berkum het vuur onder de heerlijke kroketten uitdoen en proberen de titel 'Gouden gezonde voetbalkantine' binnen te halen, is Isala met stip is gestegen naar de 55e plaats in de ziekenhuizen top 100, na vorig jaar te zijn afgegleden naar een onwaarschijnlijke 78e plek, acht het college van B&W de tijd nog niet rijp voor een omdoping van het station Zwolle tot Zwolle Centraal en houdt daarmee 200.000 euro in de portemonnee, blijken de vloeren van Gebouw X van Windesheim en de basisschool Het Festival ondeugdelijk en blijven vooralsnog gesloten voor studenten en leerlingen en krijgt Scania een boete krijgt van 880 miljoen omdat er ten onrechte prijsafspraken zijn gemaakt.

Stof genoeg dus voor kritische beschouwingen, maar ik hou het toch maar weer bij de vreselijke aantasting van ons leef- en woongenot dat er aan zit te komen. Ik vraag me namelijk af of iedereen wel echt in de gaten heeft wat er staat te gebeuren? Weliswaar hoor je steeds meer mensen en organisaties praten over, en soms zelfs protesteren tegen, de vliegbewegingen van en naar Lelystad Airport in 2019.

Maar het blijven toch vooral vragende opmerkingen en een gematigd gepruttel, wel passend overigens bij de oostelijke gemoedelijkheid. Maar zou daar nu eens geen verandering in moeten komen, nu we weten, dat vanaf de start van de nieuwe vakantieluchthaven de toestellen soms zelfs op nog geen kilometer hoogte over ons heen gaan komen? Toegegeven, in het begin zullen het er nog niet veel zijn, maar de aantallen zullen snel toenemen. De aangekondigde herindeling van de luchtruimte, die na 2023 voor ontlasting van het lawaai moet gaan zorgdragen is nog heel ver weg en het is zelfs maar de vraag of die herindeling er ooit zal komen. Ik zou zeggen, ga voor de grap maar eens in de buurt van Schiphol luisteren hoeveel lawaai stijgende en dalende vliegtuigen op een hoogte van 900 meter produceren.

De woningbouwcorporatie in Heerde heeft besloten de ontwikkelingen niet lijdzaam af te wachten. Onlangs heeft men daar de Staat aansprakelijk gesteld voor de gigantische waardevermindering van hun vastgoed. Geen idee hoe kansrijk een dergelijk proces is, maar de actieve opstelling bevalt mij wel. Daar zouden onze corporaties een voorbeeld aan kunnen nemen, maar ook andere partijen die bewijsbaar schade gaan ondervinden van de ontwikkelingen. Niet in de laatste plaats denk ik daarbij aan de recreatie sector en de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de natuur in onze regio. Samenwerking met vergelijkbare partijen op de Veluwe zou daarbij zeker niet misstaan. In ieder geval dient er een hoop stampij gemaakt te worden en met name de schade in kaart te worden gebracht.

Een goed georganiseerde oppositie die zich in woord en geschrift luid en duidelijk laat horen is het enige wat de besluitvorming nog kan veranderen. Vijf voor twaalf is misschien al gepasseerd. Nu is actie noodzakelijk, nu kunnen we nog gehoord worden. Over een poosje hoeft het niet meer, kunnen we niet meer gehoord worden. Het vliegtuiglawaai zal immers alles overstemmen.

Frits Smit

reageer als eerste
Meer berichten