Logo peperbus.nl


Commercieel directeur Joost Broerse. "Ik ga naar veel leuke sponsorevents, ik voer interessante gesprekken en heb een mooie plek in het stadion, maar aan de andere kant is het ook veel mailen, constant beslissingen nemen en er dag en nacht mee bezig zijn." (foto: Henry Dijkman)
Commercieel directeur Joost Broerse. "Ik ga naar veel leuke sponsorevents, ik voer interessante gesprekken en heb een mooie plek in het stadion, maar aan de andere kant is het ook veel mailen, constant beslissingen nemen en er dag en nacht mee bezig zijn." (foto: Henry Dijkman) (Foto: Henry Dijkman)
PEC Zwolle

Joost Broerse bindt de sponsoren

Zwolle -  Hij voelt zich weer een talent. Ruim twee jaar na zijn debuut als commercieel directeur heeft Joost Broerse zijn nieuwe ambacht al aardig in de vingers. "Je komt als oud-voetballer makkelijk ergens binnen, maar als je geen goed verhaal hebt sta je ook zo weer buiten."

(door Erwin Dijk)

De commerciële baas van PEC heeft een drukke zomer achter de rug. Zo wist hij in de vorm van Craft - met het hoofdkantoor in Zwolle - een nieuwe kledingleverancier te vinden. "Het is een mooi 'partnership'. Craft is bekend van de kleding voor individuele sporters. Wij zijn voor hen de eerste professionele sportclub met betrekking tot teamwear. Voor heel PEC Zwolle gaat het in totaal om duizenden stuks kleding, dus dat is voor hen ook een hele stap. Ondanks de korte termijn was alles gelukkig op tijd klaar voor de open dag. Daar waren we blij mee, want dat was in de voorgaande jaren niet altijd het geval."

Naast de overeenkomst met Craft is Broerse bijzonder in zijn nopjes met een aantal andere deals die hij de afgelopen tijd sloot. Zo is het wedstrijdtenue goed gevuld met naast de trouwe hoofdsponsor Molecaten ook partijen als Consolid en Travelbags, maar ook werden de samenwerkingen met onder meer HekonValentijn en IQ-Media verlengd. Een ander bijzonder project dat PEC Zwolle afgelopen zomer lanceerde is PEC POWER: een samenwerking met energieleverancier Engie waarbij mensen via de club duurzame energie kunnen afnemen. Die energie wordt onder meer opgewekt met zonnepanelen die op het dak van het eigen stadion geplaatst gaan worden, maar ook via de daken van partners als Jansen Vastgoed en Wehkamp. De energietarieven zijn volgens Broerse 'marktconform' en een deel van de opbrengst wordt geïnvesteerd in de jeugdopleiding. "Ook hier zie je de regiofunctie in terug de we graag willen vervullen. De filosofie achter PEC POWER is dat er veel mensen in de regio zijn die weliswaar niet naar het stadion komen, maar die PEC wel een warm hart toedragen. Iedereen gebruikt energie, dus op deze manier is het toch mogelijk om de club te steunen. Duizenden afnemers hebben we nog niet, maar het moet ook eerst bij de mensen tussen de oren gaan zitten."

Dat laatste moet onder meer gebeuren via allerlei acties. Zo kan het publiek bij iedere wedstrijd voorspellen wie de 'meest energieke speler' wordt en – in combinatie met een goed voorspelde uitslag – een plekje in de 'green seats' vlak langs de lijn winnen. "Pas geleden had ik het goed, maar ik ga er maar niet zelf zitten."

Ruim twee jaar is het geleden dat Broerse zijn voetbalschoenen aan de wilgen hing en meteen als commercieel directeur aan de slag ging. Onder de vleugels van voorzitter en 'mentor' Adriaan Visser kreeg hij de kans om zich te ontwikkelen en de fijne kneepjes van het vak eigen te maken. "Ik leer natuurlijk nog elke dag, maar inmiddels heb ik wel zo ongeveer alles wat er bij dit werk komt kijken een keer meegemaakt. Dus van bijvoorbeeld het aantrekken van een nieuwe hoofdsponsor tot aan vernieuwing van de website. Ik vind het ontzettend mooi om te doen. Ik ga naar veel leuke sponsorevents, ik voer interessante gesprekken en heb een mooie plek in het stadion, maar aan de andere kant is het ook veel mailen, constant beslissingen nemen en er dag en nacht mee bezig zijn."

Waar voor de voetballer Broerse alles in het teken stond van de wedstrijd en drie punten in het weekend, is zijn werk nu een stuk complexer. "Maar uiteindelijk haal ik er toch het meeste voldoening uit wanneer de sponsoren een mooie wedstrijd zien en tevreden weer naar huis gaan. De faciliteiten waar ik zelf invloed op heb moeten gewoon goed voor elkaar zijn. De gasten moeten bijvoorbeeld makkelijk kunnen parkeren en lekker een drankje kunnen drinken in een goed ingerichte businessclub."

Bij zijn aantreden kreeg de nieuwbakken commercieel directeur van verschillende kanten te horen dat hij een hoge 'gunfactor' had. "Dat is lastig om over jezelf te zeggen, maar als meerdere mensen dat vinden zal er wel iets in zitten. Ik probeer het te doen met de eigenschappen die ik als mens heb, zoals oprechte interesse in anderen, maar ook met de eigenschappen die ik als speler al had, zoals doorzettingsvermogen. Als oud-voetballer kom je wel makkelijker ergens binnen. Maar vergis je niet, de mensen met wie ik aan tafel zit hebben soms de leiding over miljoenenbedrijven. Als je geen goed verhaal hebt sta je ook zo weer buiten. Ze proberen me ook wel eens te testen en uit te dagen, maar uiteindelijk merk je wel dat ze allemaal het beste voor hebben met de club."

Reageer als eerste
Meer berichten