Logo peperbus.nl


Column

Nieuwe column van Heidy Bolwijn: Hoe blijf jij vitaal?

Ik wil mensen met mijn maandelijkse columns graag inspireren tot een vitaler leven. We mogen (minimaal) tot ons 67e te werken, we krijgen meer prikkels en zijn drukker dan ooit en door de voortdurende veranderingen wordt er steeds meer van ons verwacht. Hoe ga je dat op een vitale manier managen voor jezelf? En wat betekent vitaal eigenlijk? Volgens de Dikke van Dale zijn dat kracht en levenslust die wezenlijk zijn voor ons leven. Tijdens de opleiding als stresscounselor leerde ik werken met de vitaliteitspiramide van Sonnevelt. Die bestaat uit: zinvol leven en werken, ondersteunende relaties, positief denken, voldoende herstelmomenten, voeding en bewegen. Op welke van deze zes ben jij trots en welke vraagt om aandacht?

Deze maand wil ik aandacht geven aan het creëren van meer herstelmomenten. De momenten waar jij echt van oplaadt. Toen ik startte met de opleiding stresscounseling kon ik bovenstaand rijtje goed onthouden, behalve voldoende herstelmomenten. Dat zei genoeg. Want dat was precies wat ik meer aandacht mocht geven in mijn leven. Ik vind altijd alles leuk, wil overal aan meedoen, alles uit het leven halen. Maar echt ontspannen deed ik te weinig, waardoor ik te weinig herstelde. De opleiding dwong me er heel actief mee bezig te zijn. Ik ben sindsdien vaker een powernap (kort slaapje) gaan doen, meer me-time gaan creëren (ik vind mezelf eigenlijk best oké gezelschap), vaker gaan (lunch)wandelen, weer in mijn dagboek gaan schrijven, mijn telefoon eerder op stil of uit en vooral ben ik meer gaan mijmeren, dus gewoon niks doen. Een beetje voor me uit staren.

Op de sociale media zie ik nu na de vakantie allemaal opgeladen mensen. De batterij weer in het groen. Maar hoe zorg je dat die batterij niet in het oranje komt of in het rood? Per persoon is dat verschillend merkte ik onlangs weer toen ik workshops 'energiek de week door' gaf. Daar werd, zelfs net na de vakantie, duidelijk dat de meeste deelnemers behoefte hadden aan meer herstelmomenten. Iedereen koos op mijn verzoek één concrete actie voor meer herstel, dan is het makkelijker om een verandering door te voeren. Hun acties varieerden van drie keer in de week een lunchwandeling doen op het werk, 's avonds eerder de telefoon uit, beter afbouwen naar slaapritme, dus 's avonds (laat) minder actief zijn, stoppen met sociale contacten uit de buitenste kring, omdat de persoon in kwestie zijn tijd liever met familie en hechte vrienden doorbrengt. Anderen begonnen een dankbaarheidsdagboek, delegeerden deels (de mantelzorg) en twee mensen gingen zich bezinnen op hun werk(plek), was dit nog wel het werk en de plek die zorgden voor een zinvol leven. Ook tot tien tellen en nee zeggen behoorde tot één van de acties, van iemand die naar haar eigen beleving op veel te veel dingen te makkelijk ja zei, waardoor ze uiteindelijk altijd te druk was en de energie weglekte.

Vragen die de deelnemers moesten beantwoorden waren ook: wie of wat kan je helpen deze stap te zetten en ook te verankeren. Dus hoe zorg je dat je het ook echt gaat en blijft doen.
Wat is jouw eerste concrete stap voor meer herstelmomenten, en dus meer energie?

Met vitale groet,

Heidy

reageer als eerste
Meer berichten