Logo peperbus.nl


De studenten Sjoukje, Rianne, Kimberly-Jane, Maaike, Susanne, Anniek, Laura, Kadir en Manon (laatste niet op de foto) ontwikkelden met theaterdocent Arlette Beld (links) een voorstelling over de brugklas. Foto: Sigrid Aalfs
De studenten Sjoukje, Rianne, Kimberly-Jane, Maaike, Susanne, Anniek, Laura, Kadir en Manon (laatste niet op de foto) ontwikkelden met theaterdocent Arlette Beld (links) een voorstelling over de brugklas. Foto: Sigrid Aalfs (Foto: Sigrid Aalfs)

Brugklaskriebels op het toneel

Studenten van Deltion speelden dinsdag de zelfgemaakte voorstelling 'Brugklaskriebels… help?! Wat nu?' , voor kinderen die straks de overstap maken naar de brugklas van de middelbare school. Tien tweedejaars studenten van de opleiding Kinderopvang maakten een leerzaam en voorbereidend stuk, als voorbereiding op de middelbare school.

Door Sigrid Aalfs

Het stuk is gebaseerd op eigen ervaringen en ideeën van de studenten. In de voorstelling komen thema's aan bod zoals pesten, groepsdruk en acceptatie. Drie groepen acht van twee basisscholen zagen de voorstelling bij Theatergroep De Jonge Honden, in het perron theater aan de Westerlaan.

Van verhaal naar product

"We wilden graag een studieopdracht uitbreiden tot iets wat we zelf zouden kunnen doen", vertelt een studente. Theaterdocent Arlette Beld vult aan: "Het doel was dat de studenten leren hoe een verhaal vorm te geven tot een product. Ze leerden onder andere een verhaal op te bouwen, waarin ook een boodschap zit. We hebben allemaal groep acht meegemaakt en we konden ons in de leeftijdsgroep verplaatsen. We kennen de onzekerheid, het spannende van het nieuwe, de blunders die je maakte. Dat zit allemaal in de voorstelling. We laten daarin zien wat er kan gebeuren. Er zit ook humor in, en relativering, om het wat luchtiger te maken. Het gaat erom dat, wat er ook gebeurt je gewoon moet doorademen, en verder gaan."

Buitengesloten

De voorstelling draait om een meisje die eerst buitengesloten wordt, maar omdat ze een bepaald talent heeft, wordt ze gezien. Na een stroeve start komt het dan allemaal toch goed. De hoofdrolspeelster vertelt dat ze zich door de voorstelling ging afvragen waarom ze zich toen toch zo druk maakte om dingen. "Maar door over dingen te praten met ouders en er over na te denken, groeit je zelfvertrouwen. Gevoelens van spanning zijn normaal, iedereen heeft dat."

Leerzaam project

"We spelen allemaal een leerling die dichtbij ons staat, dat maakt het makkelijker. Ik vind het ook mooi om bij jezelf te blijven," merkt een andere student op. "We hebben zelf de pr geregeld en alle regeldingen erom heen, daarnaast hebben we geleerd voor een groep te staan: hoe kom je over, wat zeg je en hoe zeg je het? Heel leerzaam. Daar hebben we straks als we gaan werken ook veel aan."

De studenten hebben gemerkt dat het gezamenlijk toneelspelen goed was voor de sfeer in de klas. Ze hebben ze veel plezier gehad in het maken van de voorstelling.

Reageer als eerste
Meer berichten