Foto: Frans Paalman

Garden Battle nu voor iedereen in Zwolle

Zwolle - Relana van der Vegt uit de Heemskerckstraat heeft de hoofdprijs van het online tuinontwerpspel Garden Battle gewonnen. Zij en de andere winnaars zijn uitverkozen vanwege hun tuinontwerp voor een publieke ruimte. De winnaar werd dinsdag door wethouder Ed Anker (links) bekend gemaakt op de Nieuwe Markt. “Ik vind dit een prachtig groen ontwerp”, oordeelde Egbert Roozen, voorzitter van de landelijke brancheorganisatie voor hoveniers. “Bomen voor schaduw en bloeiende planten voor vlinders en meer biodiversiteit.” 

Sinds maandag kan iedere Zwollenaar zich aanmelden voor de Garden Battle. De serious game om een online ontwerp van je tuin te maken en dat zo klimaatbestendig mogelijk te doen. Wie wil meedoen, moet snel zijn: op 30 juni stopt de game. Deelnemers, die ook hun tuin intekenen, maken kans op een Nationale tuinbon ter waarde van 250 euro.

In de Garden Battle is het spel nog toegankelijker gemaakt. Spelers worden stap voor stap door het spel geleid en daardoor is de spelervaring sterk verbeterd. Zwollenaren die de game (nog) een keer willen spelen, kunnen zich aanmelden op www.climate-campus.nl/gardenbattle/

Het doel van de Garden Battle voor de gemeente is om te onderzoeken in hoeverre een serious game inwoners kan stimuleren en leren om hun tuinen klimaatbestendiger in te richten. Zwollenaren kunnen dan meedoen en hun eigen tuin of publieke ruimte mooi inrichten en tegelijk leren hoe je het zo doet dat schade door extreme buien, hitte en droogte wordt voorkomen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met medewerking van de Rijksuniversiteit Groningen. Door mee te doen, voeden inwoners ook de digitale tweelingstad van Zwolle. De gemeente heeft daarmee waardevolle informatie over de actuele toestand van de tuinen in de stad en is daardoor in staat om beter beleid te maken.

 De Garden Battle is in opdracht van Zwolle ontwikkeld door gamebedrijf Grendel Games, dat zich richt op serious games rond maatschappelijke onderwerpen. De game is mede gefinancierd vanuit CATCH, een Europees Interreg project, waarin zeven Europese steden klimaatadaptatie pilots doen. Eerder werd in dit CATCH project de mobiele klimaat escaperoom Adapt or BTrapped gerealiseerd. Zowel de Garden Battle als de mobiele escaperoom Adapt or BTrapped draaien om klimaatverandering en hoe de spelers zich daar zo goed mogelijk op kunnen aanpassen.

 De verwachting is dat het Europese Interreg project CATCH (Water sensitive Cities: the Answer To CHallenges of extreme weather events) lessen gaat opleveren die ook interessant zijn voor de Europese partners in België, Engeland, Denemarken, Zweden en Duitsland.

 Door de Climate Campus-samenwerking zijn bij de ontwikkeling van het concept van de Garden Battle diverse partijen betrokken. Zij hebben steeds in een testversie feedback kunnen leveren in de verschillende ontwikkelingsstadia. In april is eerst de 2.0 versie gelanceerd en zijn in mei nog uitbreidingen gemaakt, onder andere dat het mogelijk werd om ook openbare ruimten te ontwerpen.

Meer berichten