<p>Violet Roosberg &nbsp;bij 'haar' bushalte aan de &nbsp;op de Händellaan in Holtenbroek.&nbsp;</p>

Violet Roosberg  bij 'haar' bushalte aan de  op de Händellaan in Holtenbroek. 

(Foto: Frans Paalman )

Bus terug in Aa-landen en Holtenbroek: ‘Protest als burger heeft dus echt zin’

Zwolle - Na ongeveer een half jaar is op 20 april de kogel door de kerk gegaan voor zowel de provincie als de gemeente. Holtenbroek en Aa-landen krijgen hun bus terug. Veel protest van een actiegroep, inwoners en de plaatselijke politiek, heeft gezorgd voor het terugkeren van het vervoer vanaf augustus aanstaande. Lijn 10 wordt opgetuigd en gaat rijden door Holtenbroek noord. Lijn 13 door Aa-landen noord. “We zijn echt ontzettend tevreden. Onze strijd heeft geholpen”, lacht Violet Roosberg, de oprichter van de actiegroep.

(door Joost ter Bogt)

De bussen komen gedeeltelijk in de plaats van de lijnen 2 en 4 die nu, sinds december, vier maal per uur rijden door Aa-landen en Holtenbroek. De twee bestaande lijnen gaan van vier naar twee maal per uur en worden afgewisseld door lijn 10 en 13. Vier keer per uur een bus naar Holtenbroek en Aa-landen, waarbij er twee verschillende lijnen komen die ieder andere bushaltes aandoen in de wijk. ‘Hoe de precieze routes van de nieuwe lijnen gaan zijn is nog niet bekend, maar de provincie en gemeente hebben beloofd ons zo snel mogelijk op de hoogte te brengen wanneer dit wel bekend is.’

Afgelopen december ging de nieuwe concessie in waarin afgesproken staat hoe de dienstregeling van de stad er uit zou komen te zien voor de komende jaren. Onderdeel van deze concessie was het schrappen van een aantal bushaltes in Holtenbroek, Aa-landen en Zwolle-zuid. Direct na het duidelijk worden van de nieuwe concessie richtten bewoners uit Holtenbroek een actiegroep op. De buslijn moest terug, en wel zo snel mogelijk.

“Simpele dingen als boodschappen doen werden soms zelfs ingewikkeld.”

“We zijn zo blij dat alles erop lijkt dat de bussen terugkomen”, vertelt Roosberg. “De afgelopen maanden was het voor sommige mensen onmogelijk om gebruik te maken van het openbaar vervoer, omdat afstanden tot haltes ontzettend lang waren geworden. Simpele dingen als boodschappen doen werden soms zelfs ingewikkeld. Het was bijvoorbeeld noodzakelijk om via het station te reizen als je van Havezate (Holtenbroek) naar het winkelcentrum in Holtenbroek wilde gaan. Je bent dan ontzettend lang onderweg en rijdt enorm om. Dat bedenk je gewoon niet.”

Roosberg heeft het idee dat het harde knokken voor de terugkeer van de bussen heeft geholpen. “Als je als burgers echt iets wilt, dan kun je het bereiken, als je maar je best doet. Dat laat dit heel duidelijk zien.” Ook hoopt ze dat op deze manier het vertrouwen in de beleidsmakers terugkeert. “Je merkte gewoon dat de oude plannen achter een bureau waren bedacht, zonder kennis van de wijk. Dat er nu geluisterd is naar bewoners brengt hopelijk het vertrouwen in de provincie en de gemeente terug bij de wijkbewoners.”

Het voorlopige besluit staat vast tot eind 2022. Dan gaat de provincie opnieuw kijken naar het openbaar vervoer in Zwolle. Of de nieuwe lijnen blijven wordt dan bekend.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden