Lesgeven op TalentStad tijdens corona: ‘Houtbewerking kan thuis niet’


<p>Eerstejaars Arianne Kleinhuis reinigt haar handen als ze het gebouw van TalentStad aan de Blaloweg binnengaat. (Foto: Frans Paalman) &nbsp;</p>

Eerstejaars Arianne Kleinhuis reinigt haar handen als ze het gebouw van TalentStad aan de Blaloweg binnengaat. (Foto: Frans Paalman)  

(Foto: Frans Paalman Zwolle)

Lesgeven op TalentStad tijdens corona: ‘Houtbewerking kan thuis niet’

Zwolle - In maart moesten alle scholen door de uitbraak van het coronavirus sluiten. Inmiddels zijn de scholen al een tijd heropend, maar niet zonder gevolgen. Voor TalentStad, een school waar praktisch onderwijs wordt gegeven, was de periode van sluiting lastig.

(door Joost ter Bogt)

“In maart gaven we theorievakken online. Het praktische gedeelte was helemaal niet meer uitvoerbaar en viel compleet weg”, vertelt Bernard Koele, docent op de school. Op dit moment is de school weer bijna zoals voor het uitbreken van de pandemie. Wel zijn er aanpassingen gedaan om verspreiding van corona zoveel mogelijk tegen te gaan.

Bij de ingang van het gebouw aan de Blaloweg hangen posters om de leerlingen op het belang van mondkapjes te wijzen. Bij binnenkomst staan er verschillende flesjes handgel en twee desinfectiepalen. Op de grond naar de lokalen zijn twee paden gemarkeerd, een voor de docenten en een voor de leerlingen. Tafels en stoelen in de lokalen staan als voorheen, maar een duidelijke lijn op de grond markeert het gedeelte waar leerlingen mogen komen. “Onderling hoeven leerlingen geen afstand te houden, maar van de docenten moeten ze dat wel.”

Door de sluiting van de scholen in maart hebben sommige leerlingen achterstanden opgelopen. “Je kunt niet thuis aan de slag met houtbewerkingsmachines of met autotechniek, dat kan gewoon niet.“ Koele vertelt dat de meeste achterstanden snel waren opgelost nadat de scholen weer open konden. “Er waren kinderen die iets eerder weer naar school toe kwamen, toen nog werd geadviseerd de scholen dicht te houden. Voor sommige kinderen was langer thuis blijven gewoon niet mogelijk. Ze hadden bijvoorbeeld een onveilige thuissituatie. We moesten wel.”

Volgens hem is het grootste nadeel van de sluiting het feit dat een groot sociaal leven van leerlingen wegvalt. “Op school leer je met elkaar omgaan, je socialiseert. Dat kan niet als je thuis achter je laptop zit en communiceert via Teams.” Opnieuw de deuren dicht is volgens hem dan ook geen goed idee. Hij benadrukt dat online onderwijs voor iedere leerling anders was. “Er zijn ook leerlingen die thuis beter kunnen werken, omdat ze op school veel sneller zijn afgeleid.” De school heeft echter wel besloten een lijn te trekken. Fysiek onderwijs voor iedereen, mits mogelijk.

Arianne Kleinhuis is eerstejaars op TalentStad. Ze is blij dat ze weer gewoon fysiek naar school toe kan. Toch is naar school gaan nu anders dan voorheen. “Je moet nu een mondkapje dragen en de kantine is niet altijd open.” Arianne vertelt dat bijvoorbeeld gymlessen anders zijn. Oefeningen waarbij de docent dichtbij de leerling moet komen worden zoveel mogelijk vermeden, om zoveel mogelijk afstand te kunnen houden. Ook tijdens haar technieklessen gaat het er anders aan. Iedereen heeft een mondkapje op en er moet goed afstand worden bewaard van de docent. Daarnaast wordt de docent van de leerlingen gescheiden door een spatscherm. Arianne heeft niet het gevoel dat er verder veel is veranderd. “Soms heeft de helft van de klas uitval en volgen we de lessen met maar twaalf leerlingen. Andere lessen zijn wel normaal. We zitten dan gewoon met z’n tweeën aan tafel.”

Op de bovenste verdieping van de school waait een koel windje. “Alle ramen en deuren moeten open, om de luchtkwaliteit goed te houden. We hebben CO2-meters waarmee we de lucht kunnen controleren”, vertelt Koele. “Het kan goed koud worden, terwijl de winter nog moet komen.” Hij vertelt dat ze met dezelfde apparaatjes wel gaan bekijken of het in de winter misschien mogelijk is om toch het een en ander dicht te doen. “Het moet wel een beetje te doen blijven.”

Over de regels is hij positief. “De meeste leerlingen houden zich er wel aan, op een enkeling na. Die spreken we dan netjes aan, maar wel gewoon vriendelijk. We proberen de leerlingen duidelijk te maken dat we het met z’n allen moeten doen, meer kun je niet doen. Ik heb het idee dat de meeste leerlingen dat begrijpen en zich daarom ook goed aan de regels houden.”

Koele vertelt dat er onder de leraren bij TalentStad niet echt angst heerst. “Nu blijkt dat jongeren in de leeftijd van onze leerlingen een grotere rol spelen bij verspreiding van het virus dan voorheen gedacht, zijn sommige docenten wel meer op hun hoede. Toch wil iedereen gewoon graag lesgeven. Dat zit in je hart.” Een grote uitbraak is er nog niet geweest op de school. Wel is een docent ziek geworden.

De school heeft een speciale groep opgericht die zich inzet voor de coronaveiligheid op de school. “Als blijkt dat de situatie verergert willen we zeker gaan kijken of we nog meer kunnen doen dan we nu doen, om het veilig te houden.”

Van een ‘nieuw normaal’ is er volgens Koele geen sprake. Hij wil en kan niet wennen aan de manier waarop hij als leraar met zijn leerlingen om moet gaan. “Je wilt gewoon soms een hand op iemands schouder leggen, of iemand een high five geven. Dat mis ik wel ontzettend, maar het is niet anders.” Ook vindt Koele de situatie soms een beetje dubbel. “Kinderen mogen wel dicht bij elkaar in het klaslokaal zitten, maar mogen vervolgens niet samenzijn op straat.” Arianne heeft er geen moeite mee: “Ik spreek meestal niet met grote groepen af, ook hiervoor al niet. Voor mij is het niet moeilijk me aan de regels buiten school te houden. “

Een week extra kerstvakantie om een mogelijke daling van besmettingen in te zetten, snapt Koele wel. “We zijn het er wel breed over eens dat weer helemaal sluiten geen goed plan is.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden