Los van je werk


Foto:
Columns

Los van je werk

Als (team)coach zie ik hoe mensen door corona en het thuiswerken vaak nog meer met hun werk bezig zijn dan voorheen. De mensen die hun laptop in de woonkamer of op de keukentafel hebben staan worden daardoor ’s avonds of in het weekend ook nog geconfronteerd met hun werk. Voor de één valt daar het kwartje om een andere werkplek in huis of buitenshuis te zoeken, de ander denkt; ach ik kan net zo goed op mijn vrije dag of -avond ook nog even wat mailtjes beantwoorden of andere werkdingen doen.

De ervaring leert dat werk en privé nu meer in elkaar overlopen, immers beide doe je vanuit één plek, namelijk je huis. En ook degenen die niet werken, zijn meer thuis dan ooit, sommigen uit de horeca- of cultuur/evenementensector tegen wil en dank.

Maar hoe ga je straks in de vakantie, zeker als we nog beperkt zijn in onze activiteiten buiten de deur, loskomen van je vaste (werk)patroon? Eerst de werk(thuis)tips; hoe meer je belast wordt, hoe meer herstel heb je nodig. Stress & beweging enerzijds en rust, herstel en spijsvertering anderzijds zijn als een wipwap, als de één hoog staat gaat het ten koste van datgene wat laag staat.

We kunnen stress en actie prima aan, als er maar: 1) voldoende herstel is, dat wil zeggen één uur per dag iets helemaal voor jezelf doen en de laatste twee uur van de dag geen actieve dingen meer en 2) kwalitatief goed herstel door je lichaam te kalmeren (bewegen, gezond eten, juiste ademoefening, goed slapen), informatie en herinneringen te verwerken (na elke 90 minuten werken 15 minuten pauze, geen nieuwe info/prikkels/wel rustgevende activiteit), emoties te verwerken (er over praten, schrijven, herbeleven en mediteren) en op te laden (minimaal een uur doen waarvan je blij wordt, in flow raken door bijvoorbeeld muziek, schrijven, fotograferen). Jij bent het waard!

Ik merk aan iedereen dat dit jaar best een enorme wissel op ons heeft getrokken en zorgt voor meer stress en spanning. Ik gun jullie daarom een kerstvakantie om los te komen en te herstellen. Pak er je tijd voor, neem afstand van je werk, je normale ritme. Doe echt hele andere dingen dan je normaal doet. Ga bijvoorbeeld eens koken als je dat nooit doet, wandel in een andere omgeving of doe juist een begeleide stadswandeling je eigen stad, maak een originele kerstkaart of fotocollage, doe spelletjes, laat je telefoon eens thuis, bewonder de zonsopgang, etc. Of schrijf je belevenissen van dit jaar op, wat heeft het je voor positiefs gebracht, want ook dat is er, naast de negatieve kant. En laat die laptop dicht, je zult zien dat je na je vakantie frisser van start gaat.

Zelf heb ik veel zin om buiten en in beweging te zijn, coronaproof dierbaren te ontmoeten, nieuwe recepten uit te proberen, te fotograferen, lekker te rommelen en die boeken die op me wachten eindelijk te lezen. In mijn werkende leven mag ik daarentegen wel meer tijd en aandacht hebben voor me-time, pauzes en informatie verwerken. En jij?

Relaxte vakantie en feestdagen allemaal en sterkte en een knuffel voor wie dat nodig heeft.

Met vitale groet,

Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

hoe blijf jij vitaal

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden