Foto:
Columns

Positief doen en omkijken naar elkaar

De artikelen over corona vliegen je om de oren. Allemaal met de beste bedoelingen, maar word er maar eens wijs uit. Bovendien merk ik in mijn omgeving en bij mezelf dat ik van al dat corona-nieuws bekaf word. Dus ik selecteer. Behalve na persconferenties, kijk ik geen talkshows of andere corona-programma’s meer en dat bevalt uitstekend. Graag wil ik namelijk mijn positiviteit behouden en dat effect merk ik gelijk.

Ook ben ik er met mijn lief even tussenuit gegaan. Eén nacht in een klein hotel in een andere omgeving op een rustige plek aan de Waal deed wonderen. Uiteraard coronaproof en met alle tijd en ruimte voor frisse wandelingen, goede gesprekken, een zonnige fietstocht, lezen, badderen, koffie en tosti to go, lekkere avondmaaltijd en goede nachtrust door al die buitenlucht.

Die combi van selectief coronanieuws en ontspannen (zie hieronder de 5 stappen) doet mij goed. Ik heb weer meer energie om dingen op te pakken, heb zondag eindelijk mijn thuis-kantoor opgeruimd. Dat geeft een opgelucht gevoel, zeker nu het steeds vaker de basis is voor online-overleggen zoals in mijn nieuwe rol als interim-teamcoach en projectleider voor een hogeschool.

Daarnaast blijf ik uiteraard (buiten)bewegen en door minder tv kijken heb ik weer tijd voor een goed boek. Ook had ik vorige week voor het eerst in tijden weer een etentje thuis bij een vriendin in Groningen, ik kwam er opgeladen vandaan. Mooie gesprekken met haar en haar gezin, verdieping over ons vakgebied, ik had het gemist. In relatie tot bovenstaande voorbeelden kwam ik een passende visualisatie tegen van de Mark Academie over de ontbrekende leefstijl-immuniteits-schakel in de corona-aanpak van ons kabinet.

Ik werd er blij van, dat is ook mijn visie. 1) Ontspanning, doe dingen waar je energie van krijgt en verbind je met de juiste mensen op 1,5 meter afstand. 2) Mindset, richt je op positiviteit. 3) Bewegen: beweeg minimaal 30 minuten per dag, doe dit zoveel mogelijk buiten. 4) Voeding; eet veel groente, slik vitamine D3 en vermijd suiker. Zelf voeg ik daar graag nog nummer 5 aan toe; 5) Focus op een goede ademhaling. Ik zeg DOEN! En laten we vooral niet vergeten om naar anderen om te kijken.

In de Vitaliteitpiramide van Sonnevelt, waar ik mee werk, worden terecht ondersteunende sociale relaties als belangrijk aangegeven. Dat lijkt zo vanzelfsprekend, maar is het niet voor iedereen. Wat denk je van mensen die alleen wonen en al maanden soms geen aandacht, laat staan knuffel krijgen. Eenzaamheid ligt op de loer. Coronaproof kun je zo iemand gerust bezoeken of uitnodigen, soep voor koken of iets bakken.

Dat geldt voor mensen thuis, maar natuurlijk ook in zorginstellingen. Ik zie het ook als ik bij mijn ouders in het verpleeghuis ben, gelukkig zijn zij samen, maar wat als je daar in je eentje de hele dag moet vertoeven en weinig tot geen bezoek krijgt, omdat het tehuis code rood of oranje heeft of omdat je familie en vrienden bang zijn om je op te zoeken. Kijk of je vrijwilligerswerk kan doen. Het kan boodschappen doen zijn, (video)bellen, zingen, een kaart sturen of iets anders lief. Wat ga jij DOEN?

Met vitale groet,

Heidy Bolwijn, Natuurlijke Kracht

www.heidybolwijn.nl

Hoe blijf jij vitaal?

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden