Foto:
Columns

Zin in het leven

Afgelopen maand werd ik getriggerd door het thema ZIN. Op linkedin las ik het artikel van Bart van Opstal bij wie corona zijn ogen opende. Hij geeft, terecht, aan dat we steeds meer in tijdsdruk zijn gaan leven, in dienst staan van de economie, in plaats van andersom. Dat maakt dat veel mensen zich opgejaagd of ziek voelen, technologie is overal doorgedrongen, je kunt je nergens meer verbergen voor mail, sociale media en telefoontjes. We hebben het gevoel op alles direct te moeten antwoorden en overal liggen deadlines op de loer, we zijn voortdurend in functie in een moordend tempo en tijd is een luxe geworden.

Het lange thuis zitten heeft Bart het besef opgeleverd dat hij zijn tijd voortaan anders wil besteden. “Bij wat je wilt bereiken in het leven of het doen van betekenisvol werk gaat het niet om er zin aan te geven, maar omgekeerd. Want bij de dingen waar je zin in hebt vraag je je nooit af wat de zin er van is. Of zoals Jules Deelder het zei; ‘de zin van het leven ben je zelf’. Maak dus zin in het leven en bepaal je eigen tijd en keuzes, want vrije tijd is van onschatbare waarde en komt nooit meer terug.”

Barts beleving heeft raakvlakken met hoe ik corona ervaar. Minder sociale afspraken (die ik mis, maar voor corona ook teveel waren), werk wat altijd op de voorgrond was en nu deels wegviel, energieverlies door intensieve mantelzorg en fysieke blessures, maar ook meer tijd om lekker te sporten en meer buiten te zijn. Ik realiseerde me dat de tijd die voor je ligt niet eindeloos en besef beter hoe blij ik word van kleine geluksmomenten als samen koken met Ruud, een wandeling of kop koffie met een vriendin, spontane acties als een ijsje eten met de kinderen van vrienden, lezen, etc.

Dus hoe wil ik mijn tijd prettig invullen? Als ik het te rustig heb is er kans op bore-out, doe ik te veel (en niet de goeie dingen), met te weinig herstel dan is er kans op overbelasting. Onlangs bezocht ik Ben Tiggelaar in het theater, waar hij sprak over zijn succesformule voor gedragsverandering; De Ladder. “Essentieel voor gedragsverandering is dat het leuk moet zijn. Kies dus gedrag dat je leuk vindt al is het minder effectief. Het werkt als je doel helder is, je er zin in hebt, prioriteiten stelt en je stappen zo concreet en simpel mogelijk maakt.” Ikzelf wil minder versnippering in mijn werk en minder achter de computer, minder (over)uren maken, vaker pauzes nemen en meer wandelen en fietsen en kijk uit naar een nieuwe totaal andere hobby.

Kortom, ik heb zin in meer focus in mijn werk, meer energie en vrije tijd en nieuwe hobby. Hoe ik dat ga doen heb ik nog niet 100 procent helder, maar ik ben onderweg. Ik richt me op een parttime (interim) -opdracht, probeer efficiënter te werken, doe mee aan de wandelchallenge op strava en word geïnspireerd door creatieve vriendinnen die schilderen, keramiek maken en fotograferen. Nu er nog aan werken om mijn doelen klein en concreet te maken. En jij?

Met vitale groet,

Heidy Bolwijn,

Natuurlijke Kracht www.heidybolwijn.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden