<p>Kinderen van het Stroomdal volgen een schilderles bij de Wijde Aa in de Aa-Landen.</p>

Kinderen van het Stroomdal volgen een schilderles bij de Wijde Aa in de Aa-Landen.

(Foto: Joost ter Bogt)

Kunstschilderen in de buitenlucht

Zwolle - Stichting Oversticht heeft dit jaar het project Jij&Wijk gestart. 800 kinderen uit de Aa-Landen gaan vanaf deze maand aan de slag met kunst, erfgoed en natuureducatie in de wijk. Dit doen ze door verschillende lessen te volgen waarin deze drie thema’s aan bod komen. Kunst en erfgoed zijn verweven met elkaar in de lessen. Verschillende basisscholen uit de wijk doen mee met het project. De basis voor het initiatief is gelegd in een eerder project dat de stichting heeft georganiseerd waarin ongeveer 1000 kinderen uit de Aa-Landen hun wijk op een andere manier leerden kennen.

(door Joost ter Bogt)

Het is vrijdagmiddag 18 september wanneer er een groep basisschoolkinderen het fietspad bij de Wijde Aa op fietst. Langs de waterrand stopt de groep. Twee kunstenaressen nemen het woord en komen direct ter zake: “Zo: jullie weten wat jullie komen doen?”, vraagt Ellen Brouwers, beeldend kunstenares uit Zwolle. De basisschoolkinderen beantwoorden enthousiast met ja. Algauw wordt uitgelegd wat de bedoeling is en zoeken de kinderen een plekje om de omgeving van de Wijde Aa te aquarellen, een verftechniek waarbij verf met water wordt vermengt om zo een mooie overloop in kleur te krijgen.

Dit is een van de lessen die basisscholen kunnen uitkiezen van de in totaal zes verschillende lessen die worden aangeboden. Bernadet van der Veen, is aangesloten bij het projectteam dat verantwoordelijk is voor de organisatie van de lessen. “Vandaag, 18 september, volgt basisschool Stroomdal deze les”, zegt ze. “Deze keer betreft het de kunstles. De kinderen leren hoe kunstenaars vroeger een verhaal vertelden en hoe verslaggevers dat hedendaags doen. Kunstenaars schilderden de omgeving om de wereld in beeld te brengen. Dit keer schilderen de kinderen de Wijde Aa. Voorafgaand aan de les hebben ze een filmpje gezien met theorie die ze nu toepassen in de praktijk. Zo leven ze zich in in het leven van de kunstenaars van vroeger.”

Deze les vormt samen met de les die de kinderen hierna volgen een geheel. De tweede les van dit geheel zal gaan over erfgoed. De kinderen gaan dan een artikel schrijven over het erfgoed in hun wijk. Dit artikel schrijven ze voor wijkblad Aakwaa. “Als ze de theorie over de geschiedenis en het erfgoed uit hun wijk verwerken in kunst dan kunnen de kinderen het makkelijker onthouden. Daarnaast vinden ze dit ook veel leuker.”, aldus mevrouw Van der Veen. Als de kinderen na deze lessenserie tijdens schooltijd graag nog verder willen met kunst, dan kunnen ze na de herfstvakantie ook lessen gaan volgen buiten schooltijd.

De lessen spelen zich niet alleen buiten af, maar ook op scholen. “Je kunt je voorstellen dat niet alle kunstvormen in de buitenlucht kunnen. Wel is het nu mooi om te doen in verband met het coronavirus”, vertelt Van der Veen. Volgend jaar gaat het project zich herhalen in de wijken Assendorp en Dieze/Centrum.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden