Jenny; ‘Door de goede begeleiding, grote variatie in oefeningen en de uitdaging nam mijn kracht en soepelheid toe."</p>
Jenny; ‘Door de goede begeleiding, grote variatie in oefeningen en de uitdaging nam mijn kracht en soepelheid toe."

(Foto: Otto Walter)

ZilverFitness versterkt gestel 60 plussers

ZWOLLE - In Zwolle is het sinds een jaar mogelijk om bij een van de twaalf locaties van ZilverFitness te trainen: een sportschool speciaal voor zestigplussers. 

Er zijn speciale vakken om 1,5 meter afstand te houden en alles wordt na de les netjes schoongemaakt. De lessen vinden plaats bij CrossFit Zwolle, aan de Schoenerweg 1A, bij de oude koekjesfabriek op het bedrijventerrein bij Westenholte.
Ben-Anne (53) van ZilverFitness vertelt: “Na je dertigste neemt de botdichtheid af en worden je spieren langzaamaan wat dunner. Elk jaar lever je een klein beetje spiermassa in. Naarmate je ouder wordt gaat dat sneller en op 70-jarige leeftijd is dat gemiddeld 3 procent per jaar. Tien jaar achter elkaar zo’n afname betekent dat je ongeveer 25 procent van je totale spiermassa kwijtraakt. Logisch dat sommige zaken dan moeilijker gaan.” Om juist die spiermassa te behouden, startte Ben-Anne samen met zijn compagnon Malcolm (43) ZilverFitness.

Beweging is het antwoord
Je kunt er helaas bijna niet omheen; corona. Volgens neurowetenschapper Erik Scherder is beweging en krachttraining hét antwoord op corona, omdat dit je afweersysteem op peil houdt, je lijf in conditie houdt en het risico op dementie verkleint. Ook de Gezondheidsraad adviseert om minimaal tweemaal per week bot- en spierversterkende oefeningen te doen, naast 150 minuten per week bewegen.

Trainen in kleine groepen
Begin je liever niet in je eentje aan een nieuwe sport? Dat hoeft niet, want je traint hier in kleine groepen van maximaal acht personen. Altijd onder leiding van een gediplomeerde vaste coach gedurende het gehele lesuur. Ben-Anne: “Het is daarbij de bedoeling dat de oefeningen zwaar genoeg zijn en dat je je spieren gaat voelen. Dat is nodig om sterker te worden. De grootste uitdaging zit in de houdingsspieren. Dit zijn de niet zichtbare, diepgelegen spieren rondom het bekken en tegen de ruggengraat aan. Zij zorgen voor een stabiele romp. Deze spieren train je niet door een wandeling, maar juist met losse gewichten en het hele lichaam.”

In jouw tempo
We zeiden het al: ZilverFitness volg je in kleine groepen op je eigen niveau. In Zwolle voorlopig op maandag, woensdag en binnenkort ook op donderdag. Hoe meer deelnemers aansluiten bij ZilverFitness, hoe groter het lesaanbod wordt. De leeftijden van andere deelnemers liggen meestal tussen de 55 en 75 jaar. Wil jij hier graag bij aansluiten of ken je iemand die maar al te graag eens ZilverFitness probeert? Neem contact op met Ben-Anne op 030-752 35 48 of kijk op

www.zilverfitness.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden